Martta-kysymys ruuan säilymisestä:

Minulla on tapana valmistaa maanantain iltaruoka jo sunnuntaina. Nyt meni broileri-perunavuoan valmistus vähän myöhäiseen eli otin juuri ruuan uunista. Mites nyt toimitaan, kun ruokaa ei voi viedä oikein uloskaan jäätymisen vuoksi (enkä ole varma kestäisikö vuoka, jos se kuumana viedään suoraan pakkaseen) ja millään en jaksa niin kauan valvoa, että ruoka jäähtyisi jääkaappin laitettavaksi huoneen lämmössä. Meneekö koko satsi pilalle, jos annan olla sen yön yli tiskipöydällä?

Avainsanat: ruuan jäähdytys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.12.2009 - 21:31

Laske altaaseen kylmää vettä...ja laita vuoka siihen jäähtymään...niin ei ole niiin pitkään kuumana..kyllä säilyy huomiseksi,ei ole piloilla..jos yöllä heräät voit laittaa jääkaappiin..

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.12.2009 - 21:51

Mun mielestä voit viedä hetkeksi,sen jäähtymisen ajaksi,ei varmasti vuoka ehdi niin jäätyä(ellei -30 ole)nostat sitten jääkaappiin.Toisaalta ei mikään ellei se kala ole pilannukaan muutamassa tunnissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.12.2009 - 21:51

Ei mene pilalle. Siirrä se heti aamulla kylmään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 13.12.2009 - 22:44

Säilyy se aamuun asti ihan hyvin, mutta aamulla heti jääkaappiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 09:07

No säilyikö se, kun nyt ollaan jo seuraavassa päivässä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.12.2009 - 10:26

älä hyvä ihminen jätä pöydälle. mä en sais syötyä enää ku aattelisin mitä siinä vois olla.....
ei sen paljon tarvitse jäähtyä niin voi pakkaseen / jääkaappiin laittaa. ja nopea jäähdytys on itseasiassa bakteerien estämisen kannalta oikea tapa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.12.2009 - 09:57

Ei ainakaan lämpimässä kannata säilyttää yön yli jos haluaa ruoan syödä ja pysyä vielä terveenäkni. Joksikin aikaan ulos kylmään ja sitten jääkaappiin.