Mikä on mielestäsi kaunein Suomenkielen murre?

Eli kaunein tai komein, miten vain. Sellainen jota mieluiten kuulisit.

Avainsanat: murre

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.12.2009 - 02:41

Kyllä kaunein on pohjalainen, varsinkin keski- tai pohjoispohjalainen murre. Siinä on sitä jotain!

Lähteet:
lapsuuden kesät

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.12.2009 - 09:36

Minusta keski-suomessa puhutaan kauniisti, mutta ei se taidakaan mitään murretta olla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 10:03

Niinpä. Väitetään, että Keski-Suomessa puhutaan "puhtainta suomen kieltä", eli murresanastoa ei ole paljoakaan. Kauneimpia murresanoja olen kuullut jossain itä-lapissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 10:05

Minä tykkään Turun murteesta eniten. Tulen hyvälle tuulelle kuunnellessani heidän puhettaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 10:34

raumankiel ja turunmurre ....vaix jälkimäist kyl joskus hieman nolona kuuntelenkin tuol turuilla .. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 12:34

Satakuntalaisten puhe nuotilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 13:32

Olen sen verran itserakas että se tutuin murre eli lapsuuden pohjoispohjalainen sanankäyttö on kauneinta ja aika puhdasta kieltä.Kotonani kyllä puhuttiin kirjakieltä, vanhempieni ammattien ja koulutuksen takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 15:35

Raumankiäl´ja saamen kieli. Tykkään kuunnella Heli Laaksosen runoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 15:47

Savolaesia sutkaaksia ei voeta mikkää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 15:58

Stadin slangia kuuntelen mieluiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 16:20

Kyylä se on karjanmurre

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 17:48

puolihuolimaton yleiskieli,
mutta jos nyt pakko murretta olla,
niin sitten olkoon sitä lyhyt suomea länsirannalta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 18:19

oma murre paras murre

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 19:10

Saame, mutta sehän on oma kielensä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 23:42

Suomen puhtain alue eli Jyväskylä (todistetusti). Sinne kehtaa viedä vaikka kenet ulkomailta tänne tulevan. Tosin eihän stadissakaan puhu siansaksaa muut kuin maalta tulleet...
Kaunein murre on kotka-kouvola linjalla oleva mie-sie-hyö-työ-myö-jne...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2009 - 00:32

Mun on pakko puolustaa meidän stadilaisten mainetta,mulla on normaali puhekieli hallussa,mutta...jos porukkaa,tosi alkuperäistä eli originellia stadista mukana,osaan slangiakin,tosin unohtuuhan se ja kieli ruostuu.En sano sitä kauniiksi,mutta on ollut aikoinaan tosi vahva yhteinen nimittäjä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.12.2009 - 11:29

Aitoa turkulaista ja Heli Laaksosta kuuntelen mielelläni. Onko niistä kumpikaan sitten kaunein, mutta omissa korvissa ne siltä kuulostavat. Erikoisia mutta jotenkin ymmärrettäviä sanoja kummassakin murteessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2009 - 15:58

Mielestäni keski-suomen murre on korvaan kaikista luontevin. Toisella sijalla on turun murre.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.12.2009 - 19:04

Hyvä jokerit.Stadin slangia minäkin mieluiten kuuntelen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2009 - 17:17

Kalajoen murre :))