Miten saan tarrat irti lasipulloista ja -tölkeistä?

Löytyiskö jotain marttaniksiä, ettei liimaa jää lasin pintaan? Tässä tapauksessa on kyseessä mehupullot ja maustepurkit. Pelkkä vedessä liottaminen tuppaa jättämään liimaa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.12.2009 - 08:36

Lämpimässä vedessä kannattaa pitää, useimmista lähtee kyllä kun hankaa karhealla sienellä sen jälkeen. On purkkeja joista ei lähde lainkaan. Mikäli pieniä lasisia maustepurkkeja tarkoitta.,niistä ei taida lähteä lainkaan.
Asetonilla lähtee aika itsepintaiset ertiketin jäämät.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.12.2009 - 01:41

Justiinsa,olen liotellut niitä aika pitkään lämpimässä vedessä ja sitten vaan hankaan sen liiman pois tai tiskiharjallakin hangaten.Oikein sitkeäthän lähtee asetonilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 07:26

- vesi ja videla-
jonkinsorttinen hankaussieni,
toinen puoli pehmeä toisessa skrapa pinta,
ei teräsvillainen vaan hellävaraisempi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 08:23

Ksyleeni on sitä varten.
Myydään yleensä litran pullossa, joten sitä riittää loppuelämäksi, kunhan pitää korkin tiukalla, että ei pääse haihtumaan.
Hankaamiseen käytän samaa hellävaraista ainetta kuin hampaisiini, hammastahnaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 10:58

Liottamalla yleensä. Joskus liimäjämät on tosi ärhäkät. jollain liuottimella voi varovasti koittaa. huuhtele hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 11:03

Voilla hieromalla!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 11:45

Asetonia lievempi on laimentamaton denaturoitu etanoli=etyylialkoholi=viina. Denaturoimaton kannattaa käyttää parempaan tarpeeseen.Asetoni on varsin järeä toimenpide, mutta liuottaa myös rasvan käsistä, joten sopivat suojahanskat jotka kestävät sitä. Asetonilla saa lasista myös vanhat teipinraat pois ja mikä parasta asetoni haihtuu pois eikä pintaan jää rasvaa. Tätä toimenpidettä ennen liotus ja raappaus vaikka tiskiharjan kääntöpuolella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 17:28

Kyllä on tdella ollut sellaisia liimoja ..mitä en ole saanut edes pois asetonin kanssa..
Voisi kyllä olla vähän miedommat liimat..mitkä lähtee irti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 23:32

Kuten edellä on tiedetty ja aikaisemminkin olen vastannut; ksyleeni on paras ase tähän. Pullo jolla saat noin tuhat käyttökertaa maksaa viitosen joten halpaa ja tehokasta on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.12.2009 - 11:25

Olen kokeillut laittaa voita tai margariinia siihen liimakohtaan. Hetken annan vaikuttaa ja pyyhkäisen. Jos en saa silläkään konstilla niin etsin tärpättipullon ja johan lähtee. Tuoksut ei kyllä miellytä mutta piankos se haihtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.12.2009 - 02:42

Liotan ensin ja sitten raaputan kynnellä.