Onko totta ettei nykyisin osata kuoria perunoita???

Ihmettelen ylesöosaston kirjoituksia,kelle kuuluu perunoiden kuorimisen opetus.
Vanhemmille,koululle tai tarhoille.VANHEMMILLE tietysti!

Lisätty: 10.12.2009 - 10:07

Tietokoneet ja muut vempaimet hallitaan.

Avainsanat: uusavuttomuus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.12.2009 - 10:55

Voihan potut sentään. Miksi me kasvatamme uusavuttomia lapsia ja nuoria? Kyllä vanhempien kuuluu opettaa kaikki käytännön asiat.

Kysyjän kommentti

Todella,voihan potut.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.12.2009 - 09:40

Minäkin sen kirjoituksen luin. Kokemuksesta tiedän esim. poikani osasi kuoria perunansa, mutta kun näki että on kuoripäällisiä perunoita niin sanoi että ei ole nälkä, eli laiskuutta oli hänellä. No nyt on sama tilanne hänen 12 vuotiaalla pojalla , heh.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.12.2009 - 09:57

Uusavuttomuutta esiintyy muussakin kuin perunankuorinnassa. Voi lapsi parkoja jotka eivät ole sitä oppia vanhemmiltaan saaneet. Olen kuullut sellaistakin ettei lapsi ehdi koulun ruokatunnilla edes syömään kunnolla, kun suurin osa siitä kuluu perunankuorintaan.
Siksi kai kouluissa tarjoillaan enemmän valmiiksi kuorittuja perunoita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2009 - 10:07

Kyllä se taito on vanhempien lapsilleen opetettava. Koulussakin valmiiksi kuoritut potut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2009 - 10:10

Kyllä se niin tosiaan tahtoo olla.Meillä tyttö ei kuori itse perunoita vaikka on 11 vuotias.Kysyin että mites sitten koulussa kuoritko sinä perunat siellä ? Tyttö sanoi että en koska ei muutkaan kuori.Et on niitä siis paljon jotka eivät koulussakaan kuori perunoitaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2009 - 12:03

Tosin aika useat nuoret syövät perunat kuorineen! Samoin kuin omenat ja päärynätkin. Appelsiinit, banaanit ja mandariinit sentään kuorivat!

Lähteet:
Nähnyt olen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2009 - 12:40

Vanhempien kuuluu opettaa jälkikasvulleen, mutta kun eivät osaa itsekään, opeta siinä sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 10.12.2009 - 13:36

En kehtaisi tunnustaa jos oma poikani olisi ollut noin avuton kouluaikoinaan. Mutta hän opetteli moisen vaatimattoman teon jo ennen kouluikäänsä. Jos lapset eivät osaa perunoitaan kuoria, on se vaan ja ainoastaan vanhempien syy. Ei mene edes laiskuuden piikkiin, vaan osaamattomuuden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2009 - 17:24

Kuoren allahan se paras ravinto-osa on eli jos perunat ovat hyvin pesty ja idun silmät poistettu niin tavintoa ja kuitua.Kuori alkaa ola keväällä jo niin paksua että hankalaa on. Lapsilla yleensä taitamattomuutta tai laiskuutta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.12.2009 - 21:42

varsinaista tuhlausta jos rupeaa hyvälaatuista pottua kuorimaan,
mutta kyllä sekin taito on osattava ja kovin myöhässä ollaan jos sitä taitoa ei kouluun mennessä osata, ja pielessä ollaan jos tällaisetkin jutut yritetään ulkoistaa kodin vastuu alueelta

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 11.12.2009 - 00:45

Kyllähän niitä osataan kuoria. ehkä tahdosta enemmän kiinni

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 00:54

Emmä koskaan oo perunoita kuorinut. Ajanhukkaa ja menee vähäkin maku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 16:59

No voi yhden kerran. Jokaisen täytyisi oppia tällaiset asiat kotona lapsena.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 22:04

Kyllä meillä on lapset pienestä asti kuorineet perunat..Se on laiskuutta jos sanotaan..että ei osata kuoria perunoita...Kesllä en kuori perunoita..kun kaivan ne omasta maasta..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 23:06

Kun ne pesee kunnolla niin ei tarvitse kuoria, tyttären herkkua on kylläkin kuorittu raaka peruna. Saa järsiä sitä ennenkuin muusi valmistuu ja sekin uppoaa kyllä aina nopeasti.