Mitä tietokone tekee kun se puskuroi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.12.2009 - 19:27

Tyypillisesti puskurointia tehdään, kun ladataan (downloadataan) esim. musiikkia tai videokuvaa. Tiedonsiirto tapahtuu paketeissa ja vaihtelevalla nopeudella riippuen verkon kuormituksesta. Äänen kuunteleminen tai videokuvan katselu taas vaatii sen, että datavirta (koneesta ulos kajareille tai näytölle) on tasainen. Yleensä joudutaan ensin jonkun verran puskuroimaan eli bufferoimaan (varastoimaan dataa muistiin), ennen kuin edes ekaa kuvaa tai ääntä annetaan ulos. Näin vältetään se, että ääni- tai kuvavirta katkeaisi välillä downloadaamisen takia.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.12.2009 - 18:34

Tallentaa dataa väliaikaisesti kiintolevylle.
Tuli nimittäin mieleen kokemus jostain tulostusjutusta menneinä vuosina...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2009 - 18:38

esim. laittaa ohjelman tai tiedoston muistiin sivutustiedostoon,
kun koneen oma muisti ei riitä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.12.2009 - 03:34

Pieni putkimies kerää nollia ja ykkösiä hitaasta putkesta varastoon, kunnes varasto eli puskuri on täynnä ja toimittaa ne sitten samassa järjestyksessä nopeaa putkea eteenpäin.