Karjalaan käymään?

Haluaisimme käydä Karjalassa, mutten oikein tiedä, miten matka sinne järjestyisi. Tehdäänkö sinne bussimatkoja? Millaisessa kunnossa tiet ovat ja mitä kannattaa erityisesti käydä katsomassa? Miten kielitaito ja maksaminen?
Kaikenlaiset kokemukset ja tieto tervetullutta!

Avainsanat: karjala

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.12.2009 - 17:55

kyllähän niitä järjestäjiä ja matkoja näyttäisi löytyvän, linkissä yksi esimerkki ensikesän reissuista:

www.nettilinja.fi/~pniikko/v...atka10.htm

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 08.12.2009 - 17:50

Viipuriin on tietääkseni säännöllinen bussiliikenne. Monet yksityiset henkilöt keräävät porukan kokoon, vuokraavat bussin ja suunnittelevat itse matkareittinsä. Matkatoimistot osaavat kertoa enemmän. Teiden kunto ei kovin häävi taida olla ainakaan sivukylillä. Tämä tieto on aika vanhaa, joten muutoksia on saattanut tulla systeemeihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.12.2009 - 18:12

Matkoja tehdään ja mitä teistä olen kuullut, niin eivät mitä Helsinki - Turku moottoriteitä ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2009 - 18:22

Jos on ihan ekaa kertaa menossa, voisi joku ryhmämatka olla ihan ok. Mikäli on jotain erityispaikkoja missä haluaa käydä, niin tuo pikkubussi-juttu on silloin kohdallaan. Voihan sinne mennä omalla autollakin. Karjalassa ei pärjää kovin hyvin englannilla. Osaavat jonkun sanan suomea. Auttava venäjän taito olisi suotavaa. Teiden kunto ei ole missään hyvä. Kuoppia ja monttuja löytyy joka paikasta ja jopa ns. valtatiet muuttuvat jossain kohdin hiekkateiksi.

Maksaminen?? Kaupassa käy ruplat, joita voi vaihtaa rajalla pankissa tai oikeissa pankeissa tai jobbareilta. Jobbarit on hyvä tietää etukäteen. Eurokin käy joissain paikoissa, mutta silloin pulitat enemmän.. Joissain paikoissa on ulkomaalaislisä. Paikallinen väestö maksaa samasta asiasta tai palvelusta vähemmän.

Vessapaperia, savettia, käsidesiä kandee olla mukana.

Minne päin ajattelitte matkustaa? Viipuriin, Sortavalaan, Käkisalmeen, Aunukseen? Liian pitkää reittiä ei kannata suunnitella, jollei ole käytettävissä useampaa päivää. Siirtymät ovat hidaskulkuisia yleensä. Ei muuta kuin matkaan ja iloinen mieli matkakaveriksi.

Ja mikäänhän ei tapahdu sillä sekunnilla.. Jonoa riittää ja pitkää pinnaa pitää olla. Suuri maa - suuret toleranssit.

Lisätty: 08.12.2009 - 19:08

Tuutikki100:n vastauksesta tuli mieleen, että yöpyminen kannattaa varata etukäteen ainakin kesäaikaan. Tai jos on lapsia mukana. Hotelleihin voi soittaa itsekin tai sitten voucherin kanssa taapertaa tiskille. Osassa hotelleita aamiaiset kuuluvat hintaan ja ovat ihan ok. Kaikissa ei ole edes aamiaispaikkaa, joten kannattaa jo iltasella katsella aamupalapaikkoja. Riippuu siis hotellista ja kuinka isossa kylässä tai kaupungissa vierailee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2009 - 18:45

Eräs Karjalasta lähtöisin oleva suku vuokrasi bussin kuljettajineen, paikallisen karjala-yhdistyksen kautta löytyi sopiva henkilö matkaoppaaksi ja niin koko suku teki eräänlaisen sukuretken isovanhempien kotikonnuille. Yöpyminen oli järjestetty johonkin vaatimattomaan motelliin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.12.2009 - 08:36

Kyllä sinne bussimatkoja järjestetään, HS:ssa ainakin on silloin tällöin ilmoituksia. Ajoittuvat kesäaikaan useimmat.
Kielitaito venäläsillä vain venäjä, englantihan on ollut siellä täysin kielletty mutta järjestetyillä matkoilla on aina venäjää taitava opas. Ensikertalaisen kannattaa mennä hyvin järjestetylle reissulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.12.2009 - 20:49

Tehdäänhän sinne mutta mummo vainaa kun pääsi aikoinaan monen vuoden odotuksen jälkeen käymään lapsuuden maisemissa niin hän totesi että ei kertaakaan enää tuonne. Kaikki oli pilattu, tuhottu ja täysin hoitamattomassa tilassa. Mutta jos ei ole tuollaisia siteitä ja suhteita paikkaan niin mikä ettei...