Mitä/mikä on lumppukeräys?

Viitaten tuulikin kysymykseen www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/25157

UFF, Pelastusarmeija jne. kehottaa lahjoittamaan nimen omaan puhtaita ja ehjiä vaatteita, koska muut eivät kelpaa myyntiin. Tarkoitetaanko lumppukeräyksellä niitä? Vai lahjoitetaanko ne jonnekin ulkomaille lähtevään pakettiin tai kodittomille? Vai tarkoittaako se tekstiileille tarkoitettua omaa roskista jossakin? Tai kerääkö joku niitä matonkuteiksi?

Lisätty: 07.12.2009 - 03:48

Kyseisessä ketjussa siis kysytään, että parsivatko napsulaiset puhki kuluneet villasukat vai menevätkö ne lumppukeräykseen.
Täällä kerrotaan, mitä UFF.n laatikkoon laitetuille vaatteille tapahtuu www.uff.fi/vaatekerays/vaatt...ahtuu.html

(Omat keräykseen menevät tekstiilit ja muut tavarat vien Pelastusarmeijalle, mutta se ei varsinaisesti liity tähän.)

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.12.2009 - 09:41

Lumppuja, käyttö- ja korjauskelvottomiksi kuluneita tekstiilejä, kerättiin vielä sotien jälkeen jopa kotoa hakien (lumppurit) hevospeleillä, silloin pääasiallinen jatkokäyttö taisi olla tekstiilikuitujen käyttö paperin valmistuksessa mm. setelipapereissa.

Myöhemmin uusiokäyttönä on ollut mm. kattohuopien valmistuksessa, öljyvahinkojen torjunnassa ja nyt myös energian tuotannossa ...

Keräystoiminta on ollut hajanaista ja projektiluontoista, mutta on odotettavissa että ilmastomuutoskeskustelut aiheuttavat uusrenesanssin tällekin alalle. Allaolevassa linkissä yksi esimerkki lumppukeräyksen historiasta:

www.aviisi.fi/artikkeli/?num...id=8fdfac7

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.12.2009 - 03:04

Oletan sen olevan keltaisiin kontteihin laitettavat puhtaat ehjät vaatteet joiden pitäisi mennä ulkomaille kehitysapuna.Itsellä sama ongelma eli puhtaita vaatteita jotka joutavat pois,mutta täällä on joko ylituotanoa niistä tai sitten ollaan niin ronkeleita mikä kelpaa ja mikä ei.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2009 - 06:57

joissakin kierrätyskeskuksissa on lumppukeräyspisteitä,
Martat järjestävät silloin tällöin lumppukeräyksiä,

lumput menevät energiajätteen mukana polttoon.
sellaiset vaatteet / lakanat ym tekstiilit mitkä ovat rikkinäisiä, eivätkä kelpaa enää pidettäväksi.

tuollaisia tietoja löysin googlettamalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2009 - 06:59

Näkyyhän noita olevan muitakin kuin UFFe jonka keräys taitaa olla "kaupallista" toimintaa.

www.vantaansanomat.fi/Uutise...-suosittu!

Ennen kutoivat räsymattoja lumpuista. Kierteli tuolla maalla kerääjiä jotka sodan jälkeen keräsivät niitä raaka-aineeksi moneen tarkoitukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 07.12.2009 - 10:34

Sellainen olisi paikallaan. Lähikaupungissa oli aikoinaan keräyspisteitä, mutta ne poistettiin. Ei kirppikset enää ota kuin melkein käyttämättömiä vastaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 07.12.2009 - 13:22

Minulle lumppukeräys on roskis. Sinne tungen kaikki rikkinäiset vaatteet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2009 - 20:14

-60 luvulla poikasena keräsin lumppuja sekä jätepaperia ja vein niitä vesijärven satamassa olevaan keräyspisteeseen ja niistä maksettiin sen verran,että kesän ansioilla sai matkaradion ja eivät ne halpoja silloin olleet.Huonomaineisia naisia myös kutsuttiin "lumpuiksi"...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.12.2009 - 22:09

Ensiksi tuli mieleen näin, että kyse on rähjäisistä vaatteista, ei VANHOISTA NAISISTA.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.12.2009 - 01:27

Teki mieli sanoa naistentanssit, mu7tta en kehtaa.