Hyvää päivää rakkaat Napsulaiset! Minulle tehdään pian kolonoskopia ja tarvitsisin hyvän ruokavalion ennen tutkimusta.

Annetut ohjeet eivät olleet mitenkään selkeitä. Netistä löytämistäni mukavimmilta kuulostivat kala, jäätelö ja viili. Olisiko muita ehdotuksia? Muutkin vinkit kyllä kelpaavat. Eräskin vertasi tutkimusta synnytykseen. En silti aio jänistää. Älkää nyt suuttuko, kun ruksasin "kysy anonyymisti".
Kiitos jo etukäteen tiedoista.

Avainsanat: kolonoskopia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 05.12.2009 - 12:48

Tähystyksen valmistelu
Viikko ennen tähystystä:
Rautalääkitys on keskeytettävä
Ei saa syödä siemeniä sisältäviä hedelmiä, marjakeittoja, marjoja eikä kokojyväleipä- yms. tuotteita esim.
pellavansiemeniä sisältäviä ruokia.
Kaksi päivää ennen tähystystä:
Kuituvapaa ruoka (esim. lihaliemi, mehukeitto, korppu, vaalea leipä, perunamuusi, kuoreton nakki, keitetty
kala, siemenetön jugurtti/viili).
Juoda saa vapaasti ennen tyhjennyksen aloittamista.

Tähystystä edeltävänä päivänä:
Colonsteril -tyhjennys

Lähteet:
www.jalasjarvi.fi/terveyskes...mukset.htm