Farkkujen valkaisu???

Millä voisin valkaista tummansiniset farkut? Kloriitti ei kuulemma käy vaatteiden valkaisuun.

Avainsanat: valkaisu farkut

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.12.2009 - 14:29

Kloriitti jättää helposti housut läikikkäiksi joten jos sillä vaalennat niin huomio aika (vähintään vuorokausi), seoksen vahvuus, sekä se että housut on koko ajan veden pinnan alapuolella ja sekoittaminen välillä. Voi olla että joudut uusimaan käsittelyn jos et ole huolellinen.

Lähteet:
oma kokemus pesulatyöstä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.12.2009 - 08:06

Minä ainakin -70 luvulla t-paitoja valkaisin, silloin oli muotia sellainen että solmu etuosaan ja vähän kloritetta päälle ja tuli muotipaita. Kyllä voisit koettaa sitä kloritetta jos sinulla olisi tosi huonot farkut testaukseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 08:11

No huomenta Sariy. Minä en taas muuta konstia tiedäkään kuin kloriittivalkaisun. Ensin farkkuja liotetaan vesisankossa kloriitissa 1-2 tuntia ja sen jälkeen pestään kloriitti seoksessa, vahvassa. Uusitaan käsittely tarpeen mukaan. Kloriitti kuluttaa kangasta tietenkin ja saattaa jäädä pieniä sinisiä kohtia, mutta sehän on vain muodikasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 08:49

kokeile mäntysuopaa ( juoksevassa tai kiinteässä muodossa) , sitä farkkujen valkaistaviin kohtiin, jos et kokonaan halua valkaista.
jynssäät harjalla tms, huuhtelet normaalisti.
on varmaan ystävällisempää kankaalle kuin kloriitti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.12.2009 - 10:23

Käyhän katsomassa hyvin varustelluista kaupoista josko löytyisi ihan valkaisuun tarkoitettuja "nappeja" jonka voit laittaa koneeseen. Vaikka kloriittea minäkin käytän. Esim. tummuneet valkoiset tekstiilit kirkastuvat ja poistavat likaa, kun aikansa liottaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 05.12.2009 - 10:29

Ensimmäistä kertaa kuulen, että kloriitti ei käy. Sitähän kaikki käyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 11:53

Kloritilla ainakin minä olen valkaissut ja on hyvää ainetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 12:06

Kloritilla tottakai,mutta on aika sitkasta huhdella pois,koneessa varmaan tarvitsee monenkertaisen huuhtelumäärän.Väännä niitä farkkuja (vedet pois)rullalle ja Kloriittia,saat hienot batiikkivärjätyt farkut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 20:07

Kloriitilla onnistuu, olen kokeillut joskus.