Säästääkö mikron käyttö sähköä??

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.12.2009 - 16:08

Ehdottomasti säästää ja paljonkin, varsinkin sähkölevyihin ja uuniin verrattuina.
Koska mikrossa se lämpö muodostuu suoraan lämmitettävään tuotteeseen.
Tosin on mikroissakin tehohäviöitä, kun vertaat laitteen ottotehoa (takana laitekilvessä) ja antotehoa (mainostettu teho).
Esim. näin: Input 1100 W (verkosta otettu teho), Output 700 W (lämmitysteho).
Toinen hyvä laite on vedenkeitin, varsinkin jos keittovastus on vedessä eikä kiiltävän teräspohjan alla.

Kysyjän kommentti

Olen kanssasi ihan samaa mieltä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 02.12.2009 - 15:46

Mielestäni säästää kun kypsennysaika on huomattavasti lyhyempi kuin hellalla tai uunissa tehden.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 16:43

näinhän sitä meille kerrotaan, että säästöjä syntyy mikrolla

"Mikroaaltouuni ja pienlaitteet ovat energiataloudellisia

Suosi mikroaaltouunia. Mikro on nopea ja energiataloudellinen vaihtoehto uunille varsinkin 1-2 hengen ruoka-annosten kypsentämisessä. Valmiin ruuan kuumentamisessa se on nopeampi ja energiataloudellisempi kuin liesi. Esimerkiksi eineslaatikon lämmitys mikroaaltouunissa vie aikaa ja sähköä vain 10 % uunissa kuumentamiseen verrattuna"

muitakin energian säästövinkkejä keittiössä

www.kymenlaaksonsahko.fi/ene...astovinkit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 16:54

Eiköhän siinä säästy vaikka itse vain lämmitän mikrossa mutta säästyy siinäkin.Kuulin,että kahvinkeitin on oikea energia syöppö ja en oikein uskonut ensin mutta kai se on kun keittimessä on kilpi:1200w.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 17:34

www.metacafe.com/watch/yt-gS...tos_death/
Tuossa minuutin kohdalla alkaa näkymään se mitä tarkoitin. Parempaakaan en tähän hätään löytänyt.
Kannattaa katsoa, mitä sinne mikroon tunkee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 19:10

Mikrossa ruoka kuumenee ja kypsyy huomattavasti nopeammin kuin liedellä tavallisessa uunissa, joten sähköäkin kuluu vähemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.12.2009 - 14:34

Mikrossa valmistettuja ruokia en kyllä suostuisi syömään. Niuhottamaan en ala energiansäästön suhteen, jotain rajaa pitää olla.
Yleisellä tasolla ajateltuna säästää tietysti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 23:31

Jos siellä kuumentaa aina vartin välein yhden pasteijan kun on yksin kotona niin ei säästä, mikrokuumennus jäähtyy nopeasti koska itse astia ei kuumene. Pannulle kun laittaa viisi pasteijaa ja kuumentaa kunnolla pysyvät puoli tuntia kuumina ja saa pintaan kunnon rapeutta.
Mikroruoka on syötävä heti kuumennuksen jälkeen, uuni/pannukuumennus kestää huomattavasti kauemmin, varmaan jokainen on tämän huomannut, säästö on monelle loppujen lopuksi minimaallista kun mikroa saa kuumentaa monta kertaa.