Kypsyykö peruna nopeammin reilusti kiehuvassa vedessä kuin hiljaa poreilevassa?

Avainsanat: peruna kiehuminen poreilu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.12.2009 - 09:02

Perunoilla laitetaan vettä vain sen verran että vesi peittää juuri ja juuri perunat. Siinä ei kyllä näe mitään poreilua. Keitän kaikki juurekset kerroskattilassa, niin olen tehnyt jo pitkään.
Poreileeko vesi vai ei, se ei vaikuta kypsymisaikaan.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vastauksesta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 01.12.2009 - 23:37

Mun mielestä ainakin menevät rikki helpommin siinä reilusti poreilevassa,mutta aikaa en ole ottanut.Mieluummin 3lla(asteikko 1-6)keitän kaiken muutenkin 4lla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.12.2009 - 23:48

Veden on turha poreilla, kunhan on kiehumispisteessä n. 100 astetta, kun ei se siitä kuumene / nopeudu sen enempää.
Nopeimmin ja kätevimmin mikroaaltouunissa talouspaperiin käärittynä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 03:56

^ Tuota kokeiltiin fysiikan tunnilla yläasteella ja sadassa asteessa se tosiaan pysyy. Suolan lisääminen alensi lämpötilaa hieman.

No esimerkiksi riisi kehotetaan keittämään hiljalleen ja onhan riisinjyvä kovempi kuin peruna. Reilusti kiehuva vesi saattaa tulla yli tai roiskahdella ruoanlaittajan päälle.

(Tämän päivän Napsu-kulttuurishokki: joku pystyy syömään jotain niin pahaa, kuin keitetty peruna. Meillä syödään perunaa oikeastaan missä tahansa muussa muodossa paitsi keitettynä. Huomattavasti useammin keitettyä pastaa tai riisiä.)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 09:36

- perunan kypsyminen on kiinni lämpötilasta,
- veden kiehumislämpötila (muuttuu kaasuksi) on 100 C (puhdas vesi, normaali ilmanpaine),
- kiehumisen 'kiivaus' ei nosta veden lämpötilaa korkeammaksi,
- 'poreilu' tarkoittaa sitä että astian pohjalla on saavutettu höyrystymislämpötila, kaasuuntunut vesi nousee pintaa

- jos vesi ei poreile, se tarkoittaa että veden lämpötila on alle 100 astetta ja se vaikuttaa pidentävästi kypsymisaikaan

(makuasioista voi ja saa kiistellä maailman ääreen, minä syön mieluummin säkillisen keitettyjä pottuja kuin pussillisen pastaa)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 10:11

Minä keitän perunat aina reilusti kiehuvassa ,vedessä ja sit vähennän lämpötilaa jos kiehuu liian kovaa.Kypsymisen pituus taas johtuu perunasta onko se kiinteä tai helposti muusaantuva.mutta yleensä ostan kaupasta vain kiinteitä perunoita,koska ne pysyvät koossa keittäessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 02.12.2009 - 12:18

Yhtä nopeasti kypsyy, on se kiehunta sitten pientä poreilua tai kunnon ruplutusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 13:01

Ei kai sillä ole kypsymisnopeuden kanssa juurikaan tekemistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 02.12.2009 - 13:48

Jaahas, kait se on aika sama

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 14:03

Joo ei ne kypsy sen nopeammin ja vesi vaan roiskuu hellalle jos kuutosella porruuttaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 15:24

Ei nopeuta kypsymistä..vaikka kiehusi miten kovaa..tulee vaan sotkuinen hella...kun kiehuttaa liian kovasti...vedet roiskuu.. Laitan aina perunakattilan levyn pienelle..kun alkavat kiehua..säästää myös sähköä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.12.2009 - 15:25

Tossa tulikin jo moneen kertaan todettua,mutta painekattilassa veden saa yli 100 asteiseksi.En tiedä miten perunoiden rakenne käyttäytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.12.2009 - 23:02

Pääasia että vesi kiehuu, samalla lailla polttaakin jos kätensä sinne lykkää.
Koulussa käytettiin paljon höyryuunia, se oli mielestäni hyvä keino.