Onko Windowssissa jotain muuta keinoa saada hakemistolistaus printattua, löysin kauan kaipaamani ominaisuuden Google Chromesta

sama toimii myös muilla selaimilla (IE ja Firefox), makuasia, mutta näppärin ja ehkä puhtain tekstimuoto on Cromessa (myös Firefoxissa).
Ennen vanhaan (DOS-aikana) sai aina helposti tulostettua hakemistoista listauksen.
Kun kirjoittaa selaimen osoiteriville file:///C:/Program Files/ tai file:///C:/Program%20Files/ niin saa hyvän listauksen koneessa (siinä hakemistossa) olevista ohjelmista, minkä voi kopioida ja tulostaa.
Minulla tarpeen esim. valokuvien ja omien juttujen listaukseen.

Sijainnin C:\Program Files\ hakemisto
Nimi Koko Muokkauspäivämäärä
[emohakemisto]
Adobe/ 20.3.2009 0.07.51
Ahead/ 12.8.2009 22.59.44
Apple Software Update/ 23.8.2008 18.39.46
jne…

Lisätty: 02.12.2009 - 15:43

Hakemistolistaus selaimilla
Google Chromessa ja Firefoxissa listaus aukeaa kätevästi file:///C:/ niin että Nimi Koko ja Muokkauspäivämäärä on helppo kopioida ja liittää, sekä klikkaamalla hyppiä hakemistoissa ylös ja alaspäin.

Internet Explorerissa se aukeaa oudosti uuteen sivuun C:\ - enkä saa ollenkaan kopioitua tekstejä. No sehän on Microsoftin tuote...

Kiitos andek:ille vanhan tempun muistuttamisesta.

Avainsanat: hakemistolistaus hakemistotulostus hakemistot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 02.12.2009 - 08:36

Tuo hakemistorakenteen tai hakemistossa olevien tiedostojen listan tulostaminen oli dos-aikaan helppoa, mutta jostain syystä ominaisuutta ei ole tehty windowsiin. Windowsissa sekin onnistuu erilaisilla kökkökonsteilla. Microsoft itse suosittelee copy-paste (siis kuvana), jolloin voi sitten käyttää jotain ocr-ohjelmaa, jos haluaa muuttaa sen tekstiksi.

Itse käytän tiedostojen listaukseen edelleen windowsin mahdollisuutta käyttää komentoprompteria vai mikä sen nimi nyt olikaan.
Vasemmalta alhaalta 'Start' ja sitten 'Run...' (tai suomeksi 'Suorita...').
Ikkunaan kirjoitetaan: cmd (ja painetaan OK).
Sen jälkeen tulee dos-kaltainen näkymä, jossa ollaan oletushakemistossa. Siitä siirrytään ylöspäin cd.. -komennolla ja haluamaansa hakemistoon esim. komennolla: cd\kuvat
Siellä tulee kirjoittaa: dir>listaus.txt (ja painaa enter) tai muu haluamansa tiedostonimi. Tuohan on vanha dos-komento, jolla tulostetaan paperin sijaan tiedostoon.

Komentotulkista siirrytään tietysti pois komennolla: exit (ja enter).
Windowsissa löydät hakemistosta (esim. c:\kuvat) tiedoston (esim. listaus.txt), jonka voi avata esim. notepadiin ja tulostaa. Selostus on hieman hankala, mutta käyttö on nopeaa ja helppoa, kun siihen tottuu.