Onko oikein pistää napsulaiset tekemään kotitehtävänsä?

Kysyin ersinkolta täällä www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/24899 , että liittyvätkö nämä kysymykset koulutehtäviin. Hän lähettikin minulle sittemmin viestin, että kyllä ovat koulutehtäviä. Eikö tällainen ole foorumin etiikan vastaista? Haluatko sinä vastata tällaisiin kysymyksiin? Onko oikein tehdä jonkun koulutehtävät hänen puolestaan? Rekisteröityisitkö sinä tällaiselle palstalle vain kysyäksesi vastausta asiaan, jota et jaksa lukea kirjasta?

Kaiken huipuksi koin kuitenkin ersinkon kommentin, että vastaukseni ei vastannut hänen kysymykseensä oikein. Tämä liittyi käsittääkseni hänen kysymykseensä toimituslausekkeista, johon annoin vastaukseksi Googlen antaman hakutuloksen etsiessäni kaikilla noilla päätteillä jotain yhteistä asiaa. Hän on nyt kysynyt kahta eri asiaa antamatta tarkennusta kysymykseensä, että mihin tämä tarkalleen liittyy ja on sitten nokkavana, kun ei olekaan saanut pätevää vastausta. Siirtohintaanhan hän pyysi ihan täsmällistä vastausta :D Ilmeisesti kyseinen henkilö opiskelee logistiikkaa tmv.

Jokin aika sitten joku kertoi suoraan kirjoittavansa esseetä jostakin Eurooppaan liittyvästä ja pyysi aiheeseen liittyen kommentteja. Tämän voin vielä sulattaa, sillä kyseisistä vastauksista ei konseptin verran tekstiä saa millään ja itse kysymys oli muotoiltu täysin eri lailla.

Anteeksi, jos olen tiukkapipo, mutta muilla vierailemillani foorumeilla tällaiseen suhtaudutaan melko ynseästi, jos on aihetta epäillä kirjoittelijan tekevän läksyjään muiden kustannuksella. Tiedän, että mitä tahansa saa kysyä eikä mitään kysymystä leimata täällä tyhmäksi, mutta minun oikeudentajuni taistelee tällaista vastaan.

(Täällä palstallahan ei kirjoittele mitään yleisiä asiantuntijoita, vaikka joku käyttäjä jostakin asiasta paljon tietäisikin. Olen sattumalta vastannut noihin molempiin kysymyksiin ensimmäisenä, mutten väitä tietäväni itse asiasta mitään, sillä en todellakaan tiedä, mistä asiasta edes on kyse. Jos kaipaat ajan kanssa etsittyä asiantuntijan kirjoittamaa vastausta, kysy IGS:ltä. Hekin kaikesta päätellen löytävät ison osan vastauksistaan googlettamalla oikeilla hakusanoilla tai käyttämällä kirjastossa olevia teoksia.)

Lisätty: 29.11.2009 - 00:52

Ok, jos tämä on niin tavallista, olkoon. Itse kunkin oma valintahan se vastaaminen kuitenkin on. Näkisin kuitenkin, että opiskelun ja tiedon kategoriaan ei kuulu ihan tämänkaltaiset kysymykset.

Tertsi, lause ei päättynyt siihen. Viittasin yleisillä asiantuntijoilla lähinnä noihin IGS:n tyyppeihin. Toki jonkin tietyn alan asiantuntijoita voi olla palstalla ja sen olen kyllä huomannutkin, mutta tänne ei ole kerääntynyt joukko kaikesta vähän tietäviä ihmisiä vastaamaan mihin vain.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.11.2009 - 10:30

läksyjen teettäminen tällä palstalla aiheuttaa aina välillä vähän ärtymystä useammassakin vastaajassa

toisinaan sellaisetkin kysymykset ovat yleiseesä mielessä niin kiinostavia että sopivat hyvin tänne joukkoon

koululainen joka täältä ottaa vastaukset kaikkiin kotitehtäviinsä ei varmaankaan kirjoita kuutta ällää, hyvä kun luokalta pääsee

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.11.2009 - 09:59

"Täällä palstallahan ei kirjoittele mitään yleisiä asiantuntijoita"..Älä nyt vedä herne-maissi-paprika pussia nenuusi,mutta olen ihan eri mieltä!Löytyy täältä asiantuntijoita taatusti monelta alalta! "Heistä tuli maalareita,taksikuskeja,autokauppiaita jne...Luulin tienneeni kunnes tiesin luulleeni......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2009 - 12:49

Olkoonpa kotitehtävä mikä tahansa niin kyllä täältä Napsusta saa kysyä.
Gategoriassa on opiskelu ja tieto.
Tämä riittänee noin pitkään kysymykseen vastaukseksi.

Lähteet:
Opiskelu ja tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.11.2009 - 19:41

Paremmin opiskelijalle oppi menisi perille jos vaivaituisi hieman enemmän tekemään työtä sen opiskelun kanssa. Helpoin tie on lukea valmiita vastauksia.