Muistatko kun Suomen kautta kulki ns kuumalinja USA:n ja neuvostoliiton välillä?

Minua joskus pelotti, että syttyy uusi sota.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.11.2009 - 11:50

muistaahan tuon, aika epärvarmoissa kantimissa nuo yhteydet vielä siihen aikaan olivat, mutta harva kansalainen taisi oikein todella riskejä tajuta

"Kuuma linja on puhelinlinja, joka on varattu vain yhtä yhteyttä varten. Yhteys syntyy heti kun kuuloke nostetaan ylös.

Kuuluisin kuuma linja avattiin 20. kesäkuuta 1963 Yhdysvaltain ja Neuvostoliiton johtajien välillä Kuuban ohjuskriisin jälkeen kylmän sodan aikana. Joidenkin huhujen mukaan tämä kuuma linja oli osittain Pohjois-Atlantin pohjassa. Kuuban kriisin aikana amerikkalaisilta kesti 12 tuntia vastaanottaa ja käännättää Nikita Hruštšovin sovintoehdotus. Ennen kuin amerikkalaiset ehtivät vastata, Moskovasta tuli jo jyrkempi ehdotus, jossa vaadittiin Turkissa olevien ohjusten poistamista.

Kuumaa linjaa käytettiin ensimmäisen kerran 1967 kuuden päivän sodan aikana.

Haettu osoitteesta fi.wikipedia.org/wiki/Kuuma_linja

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 27.11.2009 - 22:36

Muistaahan sen, mutta en sitä silloin paljoa ajatellut. Oli niin paljon muuta elämää.