Vääryyskö?

Viimeaikoina on kansalaisia paljonkin puhuttanut tämä tuleva mediamaksu. Monissa maissa samankaltaista maksua peritään kuitenkin niin, että se on kategorioitu kansalaisen maksukyvyn mukaan.
Esim. opiskelijat, työttömät ja eläkeläiset saavat alennusta tai jopa vapautuksen kyseenlaisesta maksusta. Pitäisikö mediamaksusta tehdä yleinen julkisen palvelun maksu joka on suhteutettu kansalaisen veronmaksukykyyn? (Meniköhän Vanhasen hallitus??, jonnekin).

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.11.2009 - 20:12

Jaa, vaikea kysymys.
Periaatteessa en oikein pidä siitä että kansalaiset ajetaan erikasteihin maksukyvyn ja tuloluokkien mukaan.
Kyllä minusta se pitäisi määritellä käytön mukaan joka lienee aika mahdoton juttu.

Koko mediamaksu on aika kummllinen käsite... en ole perehtynyt siihen en kummemmin mutta kyllä se sitten varmaan tulee aikanaan (?)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 25.11.2009 - 20:27

Voisi olla hyvä ajatus.
Ja ankkurille sanon, että olemmehan me muutenkin jo jaettu eri rekistereihin: eläkeläiset, työttömät. opiskelijat. Ei yksi lisärekisteri siinä viidakossa mitään muuksi muuta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 21:00

Voisi olla ihan hyväkin idea. Mutta määräytyisikö maksu useamman henkilön taloudessa kokonaistulojen vai vaikkapa vain toisen puolison tulojen mukaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 21:02

Suoraan sanottuna mediamaksu on kuin pakkovero, se tullessaan
peritään kaikista asunnoista. Maksu on ulosottokelpoinen. Vaikka ei
omistaisi yhtäkään viestintävälinettä taloudessa silti sen pakko maksaa
kun laki toteutuessaan tuleen voimaan vuonna 2012.
Laittakaa googlen etsimeen mediavero, siellä on satoja kirjoituksia aiheesta,
en laita linkkejä sitä varten kun jotkut eivät niistä välttämättä pidä.
-Kieltämättä vero on saanut ihmiset tosi vihaisiksi. Mediaveroa on puhuttu
hiljaisuudessa ettei kansalaiset ottaisi kantaa siihen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2009 - 03:25

Voi kuule kun tässä Suomen maassa ei ole mitään väliä maksukyvyllä tai edes sillä saako mitään rahaa. Ahneet ja rikkaat ne tätä mediamaksua haluaa. Sellaista tämä on niin kauan kuin kansa alistuu.

Mitä tulee verotettavaan tuloon, herää välittömästi kysymys, että miten ihmeessä monet ns. kauniit ja rohkeat lööppijulkkikset ovat aina bilettämässä ja uusissa vaatteissa ja kuitenkin verotietojen mukaan ovat hankkineet vähemmän kuin pienipalkkaiset? Mistä ne rahat siihen juhlintaan tulee?