Ennakkovaroitus kinkunpaistajille.

Kun olette kinkun paistaneet niin älkää kaatako paistoliemiä ja -rasvoja viemäriin. Jäähtyessään ko. tuote saattaa tukkia viemärin ja/tai imeytysjärjestelmän. Paistoliemet kaadan aina ämpäriin ja vien ulkotiloihin jäähtymään. Kun jäähtynyt niin sit vuorokausi pakastimessa. Tämän jälkeen kippaus bioroskiin. Meillä kompostiin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.11.2009 - 19:42

hyvä ja ajankohtainen muistutus

meidän valistunut kinkunpaistajamme on jo vuosikaudet 'imeyttänyt' ylimääräiset liemet muihin biojätteisiin, eipä ole ollut röörit tukossa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.11.2009 - 19:43

no ei kuu minee syön ne paistorasvat pottujen kera, sitten ne joutuu sinne bioviemäriin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 19:44

Selvähän se. Siinä voi mennä pian joulu pilalle, jos joutuu aattoillan rassaamaan tukkeutunutta viemäriä auki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 19:49

No, muistathan, että meitä vanhapiikapaholaisia on olemassa. Emme paista kinkkua, joten emme kaada töhnää viemäriin. Omat viemärit ovat olleet siis tukossa. Vietämme rietasta ja kuvitteellista joulua pukin kanssa. (omat hallunisaatiot) (tuo on sisäpiiri naurutusta) Joulupukki on kuitenkin syönyt jo aiemmin, joten meille jää se viihdytyspuoli, eikös niin?!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 25.11.2009 - 19:51

Minä näen vain unia kinkun rasvoista, jos nyt niitä kannattaa paljon katsella. Ei se niin hyvää ole kuitenkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 20:03

Olipa hyvä muistutus!

Meillä erään kinkun paistoliemi on lorissut paistovadilta takkahuoneen lattialle
- olipahan melkoisen "koominen" ja vaarallinen tilanne:
Isäntä otti aamuyöstä, paljain kintuin tietysti, kinkkua pois uunista ja paistovati oli pikkusen viturallaan ja tietysti ihan täynnä sulaa rasvaa.
Sula rasva lähti kinkkua siirrettäessä pois uunista lirisemään reunalta kohti lattiaa ja ihan ohuena norona.
Tilanne jähmettyi - yön hiljaisuudessa en osannut tarttua avuksi mihinkään että en aiheuta lisää tuhoa: Ukko seisoo jalat harallaan jähmettyneenä uunin edessä ja paistorasva lirisee iloisesti lattialle.
Karmee tilanne josta selvittiin lopulta onneksi ilman palovammoja ja muutakaan riitaa.
Siinä kun sotkua siivottiin pitkin parkettia niin tuumattiin että nytpä ei ole ongelmaa mihin tuo litku laitetaan:):):)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 20:10

Yäk,mitä tilanteita,onneks ei tarvi kestää moisia,kun en sikaa uunissa paista,enkä muutenkaan,eipä silti.
Hyvä muistutus eam1955!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.11.2009 - 20:18

Tuttu juttu mutta hyvä että muistutit siitä huolimatta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 21:14

Oli kyllä hyvä huomautus..todella voi rasva tukee viemärin.. Minäkin kyllä aina jäädytän rasavn ja vien kompostiin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 21:27

Kuten ankkurillakin, meilläkin on kinkun rasva parina jouluaatoyönä pursunnut ulos sähköuunista. Sitä on ollut sitten uunin alakaapissa, lattialla,uunin alla jne. Nykyään laitan kinkun kahteen paistopussiin ja käyn vielä yöllä tarkistamassa, että pussit on ehjiä. Mitä ihmeen suolavettä ne sinne kinkkuun ruiskuttelee? Rasvan kaadan kattilaan, vien parvekkeelle jäähtyyn ja imeytän vielä loput sanomalehteen ja sitten ei kun biokeräysastiaan. Ja syämään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 22:12

Eipä ole viemäriä siihen tarkoitukseen käytetty eli kaikki rasva biojätteisiin on mennyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 26.11.2009 - 01:54

kiitoksia muistutuksetsa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2009 - 03:26

Olipa hyvä, että muistutit! Kinkkua kun paistetaan vain kerran vuodessa niin ei sitä kaikkea muista.
Kiitos todella paljon! :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2009 - 09:46

Tuo asia on itsestään selviö ainakin minulle. Kinkkua meillä ei kyllä edes paisteta eikä syödäkään mutta joka joulun alla tuosta asiasta lehdissäkin varoitellaan. Luulisi ihmisten sen verran ymmärtävän etteivät tuota tee, mutta ....