Onko neulamuikku eri laji kuin muu muikku(ja hottamuikku on pikkumuikku)?

Avainsanat: neulamuikku

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.11.2009 - 17:46

Ne ovat pieniä muikkuja parsinneulat kainalossaan...Neulamuikuiksi sanotaan täällä Savossa niitä pienimpiä muikkuja jotka yleensä suolataan.

Kysyjän kommentti

OK ja Rukalla mua on jujattu juomaan drinksu nimeltä Kitkan viisas,siinä laakeassa cocktail-lasissa pari suolattua neulamuikkua ja kossua,nieleskelin,mutta vetäsin muikut alle ja kossun päälle,oli aika tujua.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.11.2009 - 12:16

Neulamuikku,kitkanviisas on muikku muikkujen joukossa.Muikku on rasvainen kala,eli lohikalan sukulainen.PS on hyvä suolattuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 12:52

Täällä paikallinen torikauppias ilmoittaa lehdessä näin: Torilla elävää kalaa. Kun sinne menee siellä onkin muikkuja, jotka tietääkseni elävät järvessä?

Saksaksi siika on Maräne ja koska muikku on siikakala, on se saksaksi pieni siika, kleine Maräne, parempaa sanaa ei ole. Paras tapa kuitenkin mennä kauppaan ja heiluttaa muikkua ilmassa ja opettaa, että tämä on muikku. Ruotsiksi muikku on siklöja, suomenruotsissa käytetään sanaa mujka.

Lähteet:
torilla elävä kauppias

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 14:12

Neula, tai hotta. Riippuu siitä millä murrealueella kuuntelija sijaitsee. Savossa päin hotta on pienikokoinen edellisen kutukauden muikku ja neulamuikku se kaikista pienin. Ainakin meilläpäin joskus 60-luvulla neulamuikku oli yleisin suolaamalla säilötty kala. Kummallakin on murrealueesta riippuen lukuisa määrä lempinimiä. (kitkan viisas, savolaisen sardiini jne.) Pari vuotta sitten katselin erään torikauppiaan myyntitiskillä olevia muikkuja. Tarkempi tutkiskelu osoitti osan niistä olevan kuoreita. Näkyy joskus ammattilaisetkin menevän retkuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.11.2009 - 15:28

Neulamuikku on mitaltaan viidestä seitsemään senttiin oleva muikku.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2009 - 09:47

Tunnen vain neulamuikun. Elävänä en ole sitäkään nähnyt koskaan.