Nyt löysin vastauksen !

www.napsu.fi/vastaukset/kysymys/24743

Jää vaivaamaan kun eilen juuli päätin katsoa missä paikka on. Se on HOLOTNA
Ei näköjään kylmin paikka mutta siitä huolimatta Vanhakansa sanoo kun on kylmä talo että ompa HOLOTNA

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 24.11.2009 - 13:41

Minä usein käytän sanaa holotna,kun minulla on kylmä ja olenhan kotoisin itärajalta.

Kysyjän kommentti

Isäni toi emmeeni evakkoon niin kuin sinunkin emmeesi näemmä´. Syödään me vain Sultsinoita

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 24.11.2009 - 12:52

yleisesti käytetty sana holotna on suora laina venäjän kielestä

kylmä = холод {m} (holod)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 12:57

Rigtagsman Mieto jossakin yhteydessä kertoi kun Kaukalovassa Neuvostoliitossa oli kilvan hiidot ja heidän valmentajansa paljas päämies 25 asteen pakkasessa kehui; "niet holdna", ei kylmä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 14:14

Tuttu on ilmaisu jo lapsuusajoilta. Kieli, ja varsinkin kansankieli rikastuu jatkuvasti eri sanoilla ja sanonnoilla. Kyllä ne uudetkin sanonnat aika hyvin tuntuu tajuntaan menevän, mutta Raumalaisia ja sensuunnan murretta en kyllä tajua vieläkään. (Raumanmurteen puhujat, älkää loukkaantuko)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 14:38

Holotna on Venäjää ja tarkoittaa kylmää. Vanha sanonta.
Vai on riksdagsman hiihdellyt Venäjälläkin, taisi olla silloin vielä NL:oa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 16:26

Myös vanhaa stadin slangia,missä venäjänkielestä monia lainauksia,tarkoittaa just semmosta holotnaa,kylmän kosteata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 19:46

холодный

мне холхдно!