Tiedätkö sinä, mitä tarkoittavat myyntikate ja käyttökate?

Diilissä ei varsinkaan naiskilpailijat tienneet sitä, vaikka toinen heistä on sentään kauppatieteiden maisteri. Tuon verran on minullekin jäänyt kauppaopistosta mieleen, että tunnen termit.

Avainsanat: myyntikate käyttökate

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.11.2009 - 22:31

Myyntikate (katetuotto) saadaan vähentämällä yrityksen myyntitulosta muuttuvat kustannukset.

Käyttökatteella tarkoitetaan myyntikatteen ja kiinteiden kustannusten erotusta

(wiki muistaa puolestani pilkulleen)

fi.wikipedia.org/wiki/Myyntikate

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 23.11.2009 - 22:38

En noiden eroa olisi enää muistanut, kun opiskeluista on jo päässyt vierähtämään jokunen vuosikymmen.

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 23.11.2009 - 23:24

Tiedän! :P (kerrankin jotain..)

Tammikuussa kisaan taitajakisoissa kahdella alalla joissa näitä tarvitsee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 00:36

Tiedän,mutta kylmiltään ja pilkulleen apteekin hyllyltä ei tulis määrite.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 01:23

fyffee kauppiaalle kumpikin

tarkemmat selitykset aikanaan opittu ja itselle tarpeettomana tietona unohdettu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 09:06

Vastaan ihan mistään tietoa ottamatta: Käyttökate on tärkein asia yritykselle,
sillä pyöritetään koko firmaa, elikkä palkat sun muut kustannukset, raaka-aineet
maksetaan käyttökatteella. ns. erittäin hyvä käyttökate on jollain yrityksella
jopa 40-50%. Myyntikatteella ei ole niinkään merkitystä jos siitä ei saada
voittoa. Suomessa on paljon yrityksiä jotka kamppailevat noin 2-7% :n
käyttökatteella mutta se on jo yritykselle tosi kamppailua olemassa olostaan.
Hyväksi käyttökatteeksi voidaan sanoa 10-20% yrityksen liikevaihdosta,
riippuen yrityksen toimialasta. Jos taasen käyttökate menee nollaan tai sen
alapuolelle niin firma tuottaa tappiota ja seuraukset voi jokainen itse
päätellä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 09:34

Pakko tietää kun joka päivä niiden kanssa painiskelen. Juuri nytkin pitäisi tuon lokakuun laskelmat tehdä valmiiksi, mutta eksyin tänne Napsuun :(

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.11.2009 - 11:03

Olen minäkin niistä jotain oppia yrittänyt tuonne harvaan päähäni laittaa ja hyvin ovat muistissa olleet - oman aikansa. Nyt ei pasahda päähän mitä ne olivatkaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 19:43

Täytyy tietää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 23:42

Kyllä ne on opiskeltu, mutta eivät irtoa sanoiksi kuin apteekin hyllyltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 05:48

Perustermejä ja pakko osata kun on ollut kaupan alalla vuosia.
Ei tarvitse edes luntata, eikä ole sen vaikeampi asia kuin että montako pistettä on Janne Ojasella?