Onko kukaan sulattanut palasaippuaa?

Haluaisin tehdä tuoksuvasta palasaippuasta tuoksunappeja esim. vaatehuoneen raikastamiseen.

Avainsanat: palasaippua sulatus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.11.2009 - 20:43

Eikös Idan olisi järkevintä ostaa kaupasta saippuoita erinlaisia ja sitten
kotosalla niitä vuoleskella vaikka terävällä puukolla mieleisekseen. Mitäs
niitä sulattelemaan toisista möhkäleistä.

Kysyjän kommentti

Kiitos, näin Idan pitää tehdä kun ei kukaan osannut neuvoa sulatusta. Tiedän että jotenkin ne saadaan pehmiämään ilman saunanlauteitakin, mutta epätietoisuus jatkuu edelleen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.11.2009 - 18:31

ei ole

Lähteet:
assdddssaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2009 - 19:53

En ole enkä ole edes kuullut,että näin voisi tehdä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2009 - 19:57

Mökillä on joskus saippua unohtunut saunanlauteille ja siinä meillä on ollut sulanutta saippuaa. Mutta vastaus Idan kysymykseen on, että en ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2009 - 20:24

Kai muistat miten ennen saippuaa valmistettiin: Luita keitettiin ja lipeää sekaan.
Jos aiot saada saippuasta "aromit maailmalle" niin se täytyy taas kuumentaa veden mukana.
Suhdetta en tiedä, mutta jotenkin se kai kokeilemalla löytyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2009 - 21:20

En ole sulattanut joskus on liuennut veden kanssa saippuakuppiin ihan semmoseksi muovailuvahaksi:)
Meiltä löytyy mummoni pula-ajan saippuanvalmistus resepti jos jotakuta kiinnostaa - siinä ei käytetä kissaa valmistusaineena:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 01:47

parempia saat kun vähän tuhlailet ja veistelet siitä palasta sopivia nappeja,

saippuoiden koostumus tietysti vaihtelee, mutta monissa on niitä öljyjä jotka eivät enää sulattelun jälkeen asetu kohdalleen ja niistä napeista tulee sellaisia liisteriklönttejä

(yks kesä tehtiin mummon saippuavarastosta kilpikonnia .... ja taas saatiin opetusta)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 05:26

Ei ole tarvinnut puukkoa kun saippua on ollut kuumassa saunassa useamman tunnin, sehän on kuin muovailuvahaa. Riippuu varmaan saippuasta mutta isovanhempien lux oli kyllä golfpallo kun sen otti saunassa käteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 25.11.2009 - 13:45

enpä ole

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.11.2009 - 10:00

En, mutta eiköhnä tuoksusaippuasta voisi "leikata" palasia ja laittaa niitä vaatekaappiin.
Kaupoista löytyy myös varta vasten tehtyä tuoksupusseja, niitä olen käyttänyt joskus, esim. lavedenlilla täytettyjä.