mitä ruoka-aineita unkarissa käytetään ja miten hankitaan?

unkarin yleisiä ruoka-aineita ja ruoka-aineiden hankkiminen

Avainsanat: ruoka-aineita unkarissa ruoka-aineiden hankkiminen unkarissa unkarilaisia ruoka-aineita

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2009 - 21:11

aikanaan kun meidän juniorijoukkue oli turnausmatkalla Unkarissa (tosi kauan aikaa sitten), pojat olivat täysin yhtä mieltä siitä, että Unkarissa syödään vain paprikaa, tai ainakin sitä on sotkettu kaikkiin ruokiin ja sitä kasvatetaan joka paikassa

(paprika ei siihen aikaan ollut kovin tuttu suomalaisille)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.11.2009 - 18:41

Ainankin,gulassikeitto on sieltä,käytenyin mauste on paprika.Unkarilaiset suosivat tulista ruokaa ja suolaista,jota tekevät ainankin naudan ja porsaanlihasta.En ole kyllä ikinä siellä käynyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.11.2009 - 22:28

Pitkälle samoja kuin meilläkin ja kaupasta ne hankitaan ja toreilta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 23:22

Paprikaa kyllä, mutta ruoat eivät ole valtavan tulisia kuitenkaan. Lähes joka ruokaan (keittoihin) käytetään öljyä ja öljyssä friteerataan mm. kanaa, lampaanjuustoa, ranskiksia yms.
Viljoista eniten käytetään vehnää erilaisina makaroniruokina mm. patoihin ja keittoihin. Unkarilaiset itse ovat hyvin tarkkoja millaista makaronia käytetään mihinkin ruokaan.

Paprikasta käytetyin on mieto keltainen paprika. Unkarissa käytetään lihoista eniten porsaanlihaa. Jonkin verran myös lammasta ja nautaa.
Unkarissa saa kaiken tarvittavan normaaleista ruokakaupoista: esim. coop, tesco.

Maissi on myös hyvin paljon käytetty raaka-aine. Siitä tehdään mm lisukkeita. Kesäkurpitsaa voi myös paistaa lisukkeeksi, auringonkukkaöljyssä tottakai, leivitettynä tai ilman. Hapankermasta voi valmistaa lisukkeille kastikkeen oman maun mukaan.
Lähes kaikki ruoat ovat raskaita ja rasvaisia, joskin suomalaiseen makuun maukkaita.

Lisätty: 21.11.2009 - 23:28

Ja jälkiruoaksi palacsinta, eli lettuja. Lettujen päällä käytetään kanelia, sokeria, kaakaota tai kaakaotahnaa. Jälkkäriksi voi tarjota myös hedelmärahkoja tai persikka- tai kirsikkapiirakkaa tai pikkumunkkeja.

Lähteet:
Oma tieto, puoli vuotta unkarilaista ruokaa syöneenä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 23:27

Naudanlihaa, mausteita, etenkin paprikaa, muuten samaa hössötystä kuin muuallakin.
Sitten vaan gulassikattila tulille ja alkaa parin tunnin päästä olla syöntikunnossa.
Paikallisasukkaat hankkivat tarveaineet yleensä torilta, mutta sivukylillä niitä varastoidaan kellareissa.
Tuliselta se maistuu ennenkuin parin päivän hoidossa sit tottuu. Olen valmistanut gulassia ihan kotioloissakin possunlihasta ja se tuntuu olevan miedompaa kuin alkuperäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.11.2009 - 22:07

kouluruokailussa tarjottiin aikanaan unkarilaista vatkulia, vain nimi on jäänyt mieleen, olikohan sillä mitään tekemistä aidon unkarilaisen ruuan kanssa?