Erilainen vai Erinlainen Linjaauto vai Linja auto vai Linja-auto ?

Olin luki häiriöinen äidinkielen opettajani painajainen. Silloin ei tunnistettu lukihäiriöistä. Vai oliko kiinnostuksen puute. Nyt on ruvennut kiinnostamaan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2009 - 18:08

Ihan sama.... Jos vaan muuten pelittää... Varmaan makuasia....

Ketä kiinostaa, ainakaan napsulaisten joukossa... myö kirjotellaan, toiset lukkee, ja onnellissii ollaa... satoi tai paistoi....

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 21.11.2009 - 17:18

Minusta ne matkustajia kyytiin ottavat ovat linja-autoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 17:28

Erilainen linja-auto.Linja-auto on yhdyyssana.Se erotetaan välimerkillä, koska sen ensimmäinen sana päättyy saman vokaalin,jolla toinen alkaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 19:52

Koska kysyit,erilainen on aina erilainen ja linja-auto on linjuriauto.Sydämeenkin mahtuu vain yksi ämmä ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 20:55

erilainen linja-auto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 21:42

Ei lukihäiriö ole mikään paha juttu jos sen tunnistaa. Tyttäreni tiesi olevansa lukihäiriöinen vasta yli kolmekymppisenä. Pääasia on että ymmärtää kirjoitetun teksetin sisällön.
Kotus, eli kotimaisten kielten tutkimuskeskus oli jo kymmenkunta vuotta sitten huolestunut nuorison tekstiviesteissään käyttämien hymiöiden suhteen. Mitäpä tuumaisit jos saisit viestin: Mitähän se Paavo nyt (?_?) kun Jaska (X_X).
Eipä taida kummemmin olla kirjakieli kuin murrekaan kysymyksessä.
Kunhan muutaman "vuojen" seikkailet täällä Napsussa niin kyllä sultakin ne lukihäiriöt lähtee jos niitä vielä yleensä on.
Se "linja-aato" on oikeesti suomeksei lausuttuna linja-auto. (väliviivaa ei lausuta) he..he..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 21.11.2009 - 22:23

Erilainen linja-auto on oikein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 23:56

Ei kun toisen lainen linjapiili! Niitä oli vielä -60 luvulla kun vanhemmat polttivat norttia pussin taka-osassa ja ketään ei haitannut.Se on lukijan oma murhe jos ei selvää saa yksilöliiises..öööö,ny oon nujkkumaan menosa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.11.2009 - 13:02

Erilainen ja linja-auto. Vaikka kyllä me ymmärrämme (yleensä) viestin vaikkei se olisikaan kirjoitettu ihan pilkulleen oikein. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2009 - 08:40

Erilainen linja-auto
linja-auto
Kaupungissa sanotaan bussi

Keskellä lausetta kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella koska eivät ole erisnimiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 14:18

Erilainen linja -auto. lauseen alussa iso kirjain tässä tapaukseesa E.
kaksi samaa vokaalia yhdyssanassa - tulee siis viiva väliin. a-a

menipäs sekavaksi - sori jos sotkin enemmän ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.11.2009 - 23:43

Erilainen ja Linja-auto. :)