Onko aikaa olemassa?

Jos aika kulkee nopeammin esim. korkean rakennuksen huipulla (niin ne väittävät) kuin maan pinnalla, niin tekeekö se ajan olemattomaksi? Vai onko aika vain eri eri korkeuksilla?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 31.07.2008 - 23:43

Fysiikassa (fyysikoille) aika on yksi niistä perusjutuista joiden olemassa oloa ei käy kiistäminen.

Suuri hämminki syntyy siitä miten me itse kukin ajan koemme ja ymmärrämme omissa ympyröissämme. Tätä hetkeä kun alamme miettiä se onkin heti historian (menneen ajan) tutkimista.

Ilman aikaa kaikki liike olisi mahdotonta (voi sen ajatella toistekin päin) ja se Einsteinin suhteellisuusteoriakin on kyseenalaistettu, mutta siihen pohdiskeluun ei oikein resurssit taida riittää.

Eletään siis vaan parasta aikaa, eiks juu

Lisätty: 05.08.2008 - 15:33

“aika – ainoa mitä sinulla on”

Bodil Jönsson : Tio tankar om tid (1999)
(fyysikko, kirjailija, toimittaja ym.)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.07.2008 - 18:30

Aika vaikeita kyselet (aika on olemassa, osin ihmisen oma keksimää, jotkut ajat voi havaita ihan itsekin vuoden vaihtelut, kuun kierrot jne.), mutta löysin täallaisen: maahan jäänyt on sekä nuorempi että vanhempi kuin matkaaja matkan jälkeen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2008 - 20:17

Aika on ihmisen luoma käsite tapahtumahetkien suhteista.
Ajan mittaus perustuu jonkin muutoksen havaitsemiseen: analogisen kellon viisarit kääntyvät, tiimalasin hiekka valuu kuvusta toiseen, vesikellon vesi valuu astiasta tai astiaan ja aurinko liikkuu taivaalla. Jos mikään ei muutu, ei aikaakaan voi havaita.

ps.
Aika oli porilainen rock-yhtye, joka toimi 1980-luvun puolenvälin tienoilla.
Aika-nimeä käytti myös vuosina 2001–2003 Aikakoneena paremmin tunnettu yhtye.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2008 - 20:30

Aika on perussuure. Se on. Se pysyy, ei kulu. Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan
voidaan ajatella, että saavutettaessa valon nopus tai lähestyttäessä sitä ajan kuluminen
tajunnassamme hidastuu, siis suhteellisesti. Mutta ne, jotka eivät muassamme matkusta elävät samaa tahtia. Erinomainen alusta science-fction kirjallisuudelle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.07.2008 - 23:52

Jos kulkisit joka päivä 200km matkan niin eläisit päivän pidempään.
Valon nopeudessa aika ei kulje oikeastaan ollenkaan.

On todellakin olemassa eri aikavyöhykkeitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2008 - 10:30

minulle aika kulkee kyllä yhtä kiivaa korkealla ja matalalla ja aikaa on toisinaan ihan liikaakin ja toisinaan se tuntuu loppuvan kesken.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.07.2008 - 11:55

Aika kuluu koko ajan ja se vähenee,jos ajatellaan esim.ihmisen elämää.