Onko napsulaisilla huoneistossaan "Ilmalämpöpumppua"...

...kiinnostaisi ihan omia käyttäjien kokemuksia pumpusta, minkälaiset
säästöt siitä tulevat verratessa muihin lämmitysmuotoihin, entä onko veontuntua
kun se puhaltaa lämmön. Kiinnostus lämpöpumppuihin on suurta Suomessa.

Lisätty: 21.11.2009 - 14:48

Jumppis vastasitko tuon ketun sanoilla, vai onko tuo koira.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2009 - 17:41

Kuus vuotta sitten voitin yhdessä kilpailu/arpajaissysteemissä palkinnoksi sellasen vajaan metrin korkusen "huonekalun". Se vaan on siitä aneeeminen että osaa ainoastaan jäähdyttää. Kokeilin muutaman kerran ja kannoin sit varastoon ja siellä on pysynyt toistaiseksi.
Viimeisempien tutkimusten mukaan niistä löytyy jopa sellaisia malleja jotka on erityisesti modifioitu pohjoisiin olosuhteisiin. Olen ammattini vuoksi muutamia myynyt ja asiakkaiden käyttökokemukset tuntuvat olevan yleensä siellä positiivisella puolella. Kunhan lueskelet eri valmistajien materiaalia niin huomaat niissä olevan suuriakin eroja. Perusperiaate on toki kaikissa sama. Lämmityskäyttöön tarkoitetun invertterin sisäyksikkö pitäisi saada asennettua mahdollisimman avaraan tilaan jotta pelkästään asennuspaikka ei rajoita hyötysuhdetta. Ääntä niistä lähtee puhaltimen "huminana" ja ulkoyksiköstä sekä kompressorista että puhaltimesta. Ulkoyksikkö kannattaa asentaa huolellisesti vaimennettuna (kumityynyjä jne.) sekä huomioiden kondenssivesi jota tulee todella runsaasti.
Oma käsitykseni ilmalämpöpumpusta on, että sellaisen käyttö on kannattavaa vielä tonne -15-asteeseen saakka. Senjälkeen siitä tulee sähkölämmitin.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.11.2009 - 12:34

Ei ole, eikä huoneistoakaan.

Lisätty: 21.11.2009 - 16:46

Kyllä tuo on kettu joka kävi 7 v sitten jouluaattona peräti pari kertaa. Oli pakkasta ja kettuparalla nälkä. Lintulaudalta tippuneet kelpasi, sen jälkeen on saanut ruuan tähteenikin. Joskus käy näyttätymässa vieläkin. On sillä jälkikasvuakin, mikä minulta puuttuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 14:07

Yksi löytyy.
Asensin yläkerran eteiseen. Puhaltaa lämmintä makuuhuoneeseen, kun jättää oven auki. Ei vedä, mutta pitää ääntä jonkin verran, kun on hiljaisuuteen tottunut. Uudemmat mallit ovat varmaankin hiljaisempia.
Kesällä sillä saisi alakertaan viileyttä, mutta ei juuri tule siihen käytettyä.
Pääsääntöisesti lämmitän tulisijoilla ja lämpöpumppu on päällä poissaollessani.
Sen, mitä olen käyttäjiltä kuullut, ovat olleet tyytyväisiä tai hyvin tyytyväisiä.
Vesi-ilmalämpöpumpun käyttäjä kaikkein tyytyväisin. Ei ole meluhaittoja, kun kone lämmittää öljykattilan sijasta käyttö- ja patteriverkoston veden. Kovemmilla pakkasilla kytkeytyy sähkövastus, koska silloin lämpöpumppu haaskaa energiaa. Niin kylmää ei kuitenkaan nykyään ole kovin paljon vuodessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 14:15

Ei ole,koska vuokralla olen.Ja olis mukava jos sellaisen sais.Saisi omanlaisen lämpötilan käyttöönsä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 14:40

joo 2 kpl. ylähällä ja alhaalla, oikein hiljaisia ovat, ei huomaakaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 17:43

Olen harkinnut mökille. Tsekkailen naapuriston säästöjä. Peruslämpö 12 C pattereilla. Kassotaan, kassotaan mitä tuleman pitää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 18:07

Kaverini Lahdessa on ollyt erttäin tyytväinen ok talossa ja samoin naapurino täsä kerrostalossa käy ttää kesäisin jäähdytykseen. Sitoo kosteutta. Omakohtaisia kokemuksia ei ole mutta huomioi takuuaika ja asennuskustannukset.eli hae tarjouksia. Kukaan ei tunnusta että olisi ollut negatiivinen hankinta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 18:11

Meillä on mökillä ko. laite ja toimii erinomaisesti jo toista vuotta - eli toissakesästä tähän päivään - talvella kun ei olla mökillä lämötila on +8 astetta ja jos tulee kova pakkanen ja pumppu jostakin syystä (esim. jäätymisen takia) ryytyisi niin sitten tulee sähkölämpö hätiin.
Ei ole takkuillut ja hyvin on toiminut:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 19:18

Joo vakituisessa ja molemmissa mökeissä on.On muuten tosi hyvä pitää "pohjalämpöä" mökillä