Onneksi on ainakin yksi Onnellinen jolla on töitä! Mutta onko tämä lopuksi ammattiliiton Onni?

Onhan se ihan hirveää! Melkein jo menetin yöuneni sen takia, mutta onneksi jouduin valvomaan hänen takiaan vain yhden tuskaisen yön. Taas yksi työtön liittymässä muiden suomalaisten työttömien alati kasvavaan jonoon. Onkohan hän muistanut liittyä liittoon... kannattaisi näin talouden epävarmoina aikoina. Meilläkin oltiin jo niin huolissaan siitä, että kiva jannu on jäämässä ilman sopimusta. Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto voisi olla ihan iloinen jäsenestä, joka maksaisi työtä tehdessään jäsenmaksunsa tänne Suomeen. Ja jos hän oikeasti jäisi työttömäksi, niin hän saisi ainakin 500 päivää ansiosidonnaista. Paljonkohan ansiosidonnainen päiväraha on kuukaudessa... no, ainakin sen verran, että sillä saa ostettu monacolaisesta lähikaupasta leipää ja särvintä. Ja kai sielläkin on mahdollista ostaa niitä oranssilla hintalapulla merkittyjä tuotteita. Riittää sitten se raha pidempään. Jos menee tiukaksi eikä uutta tienestiä heru ja peruspäiväraha häämöttää, niin aina voi karsia kuluja. Palkatonkin harjoittelupaikka voisi olla hänellekkin hätätilanteessa arvokas kokemus. Nimittäin ei se työttömän osa ole herkkua; rahanpuute oikeasti valvottaa ja kiristää poskilihaksia. Pelkkä kotona istuminen turruttaa ja masentaa. Oma elinpiiri kutistuu ja sosiaaliset kontaktit puuttuvat, kun ei pääse edes kahvitauolla juoruamaan kavereiden kanssa. Masennuskin voi iskeä. Niitä työttömäksi jäävä autonkuljettaja tuskin olisi enää tilannut kotiin. Sanomalehden kyllä, mutta ei niitä ihania kiiltävälle paperille painettuja aikakauslehtiä, joiden 17 ensimmäistä sivua ovat hajuvesimainoksia. Sen ylellisen ruokalehdenkin hän olisi joutunut perumaan, koska ei ole kiva katsoa gourmetreseptejä, kun itsellä ei ole varaa kuin ruisleipään ja alennusmakkaraan.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.11.2009 - 20:42

Kukas laskee kundin ansiosidonnaisen,noin niinku uteliaalle ja mitä jää putsiksi handuun.Siinäs varmaan tarttee pistää suu säkkiä myöten kii tai ottaa perin vaatimattomat elämäntavat,kunniaan.

Kysyjän kommentti

Kimillä on helppoa. Hän ajaa kotiin Ferrarillaan, nauttii lasillisen Renaultia, pesee hampaat Jordanilla, ajaa parran ja käyttää Williamsin partavettä ja lopulta hyppää sänkyyn jaguaarinsa viereen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.11.2009 - 20:23

Ihan kuin puhuisit meidän Kimistä.....? Ei,ei hän liittoon kuulu mutta on kyllä kerännyt sen verran tyhjiä samppakaljapulloja ratojen varsilta ja palauttanut kauppaan jotta vähän säästöönkin jäänyt.Nyt suunnittelee hätäaputöitä jollakin ralliautolla....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 20:34

Voi kamala sentään,kuinka mahtaa pärjätä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 20:55

luonnollista säästöäkin syntyy tuollaisessa tilanteessa,
ne ylinopeussakot ei enää ole satoja tonneja,
vai oiskohan sittenkin ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 12:46

Kukahan uskaltaa kirjoittaa hänelle sen palkkatodistuksen? Sehän tarvitaan kun päivärahoille aikoo päästä. Eikös hän maksa veronsa sinna monacoon, mikä lienee siellä ansiosidonnaisen taso? Mökkihän ressukalla on ollu kait myynnissä jo pidemmän aikaa. On vaan hintalappu sellanen ettei tunnu paljon ostajia jonossa olevan.