Onko kellä kokemusta kirkasvalolampusta?

Minulla on ollut sellainen jo parisen vuotta ja voin suositella sellaiselle jota painaa syysväsymys. Aamulla juon kahvini ja meikkaan sen valossa ennen työhön lähtöä. Lehdet luen myös ja joskus istun lampun vierellä muuten vain. Iltaisin ei kannata sillä se virkistää liikaa ja unet katoaa. Täytyy sanoa, että kirkasvalo auttaa.

Avainsanat: kirkas valo apu masennus väsymys

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.11.2009 - 18:15

Minulla on kirkasvalolamppu mutta toimii tosi huonosti kun on "unohtunut" lootaansa kaapin perälle. On se joskus ollut käytössäkin enkä osaa sanoa oliko siitä hyötyä - kai siinä pitäisi malttaa kököttää riittävän kauan ja hätänen kunolen niin ei malta..ei malta....

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.11.2009 - 17:49

Itselläni ei ole kokemusta.Eräällä tuttavallani on.Hän myös viettää aikaa aamuisin sen valossa.Sanoo piristävän ja vaikuttavan mielialaan positiivisesti huomattavasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 17:55

Tarttis varmaan hankkia ruokapöydän päätyyn, jospa saisi sitten itsensä paremmin hereille:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 18:47

Minulle on lääkäri suositellut sitä,mutta hankkimatta jäi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 19:19

Työpaikallani on sellainen ja olen muutaman kerran sitä kokeillut. Olen kai kaamosihmisä koska pimeys ei mitenkään väsytä tai haittaa minua vaan nautin kynttilän valosta ja muutenkin tästä ajasta. Ei siis ole tuo lamppu minu juttuni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.11.2009 - 20:40

Joku tuota taisi äskettäin kysyäkin. Ei ole itselläni mutta eräällä tuttavallani on ja hän sanoi sen auttavan väsymykseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.11.2009 - 13:27

Minä olen vaihtanut muutamaan valaisimeen lamppuja joita näkee lähinnä näyteikkunoissa, paljon watteja ja kelvineitä, eli päivänvalo-olosuhteita jäljitteleviä.
Tulee pidettyä jokseenkin usein päällä valveilla ollessa.
Normaali oleskeluvaloissakin n. 4000 kelviniä, joka on kirkasvalolamppuissa normaali lukema. Hyvä yleisvalo tällä ikää.
Valohoidossa niissä istutaan naama kiinni lampussa. Sellaiseen ei ole aikaa eikä innostusta.
Hehkulamppujen valoon ei ole paluuta, aivan liian keltaista ja hämärää, kun aina pitäisi nähdä lukea jotain.
Valon tarve tällä ikää on viisinkertainen kaksikymppiseen verrattuna, joten heillä ei liene niin suurta tarvetta lamppujen valikointiin, minulle sellainen on kuitenkin tunnelmavalo.