Mitä ne kelvinit kertoo lampssa? Rasittaako normaalin kirkkaan lampun valo silmiä enemmän kuin aito kirkasvalolamppu?

Siis onko valo erilaista? Ainakin loisteputkien valoa ei suositella ainoaksi valonlähteeksi töissäkään. Loisteputkien valo rasittaa silmiä

Avainsanat: kirkasvalo

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.11.2009 - 02:40

Mitä enemmän kelvineitä, sitä valkoisempaa ja lähempänä päivänvaloa valo on.
Mitä enemmän on kelvineitä, sitä paremmin siinä valossa myös näkee, mikä on päivänvalolampun tarkoituskin. Käytännössä eron huomaa maantiellä. Uudemmissa autoissa on xenon-valoja, jotka ovat paljon valkoisempia kuin entiset halogeenivalot.
Taitaa olla linkin paikka. Katso sieltä. www.valotorni.fi/valaistusti...a-t-1.html

Loisteputkien valo värähtelee verkkovirran taajuuden mukaan, ja sen saattaavan rasittaa joidenkin silmiä. Tosin noita on ollut kymmeniä vuosia kouluissa, tehtaissa, kaupoissa ja vähän joka puolella, joten kovin suuresta rasituksesta ei liene kysymys.
Valaisinvalmistajat ainakin suosittelevat moneen lähtöön loisteputkivalaisimia. Valaisimen kupu vähentää värinää, joten voit olla huoletta.

Kirkasvalo on hieman eri asia, kuin päivänvalo. Sitä kaupataan hoitomuodoksi. Siinä pitää olla kohtuullisen paljon kelvineitä ja paljon luxeja, eli valaistustehoa. Tässä linkki siitäkin.
www.kirkasvalolamppu.info/#millainen

Sitten on vielä täysspektrilamppu, jota en edes yritä selittää. Se on kumminkin NIIN mainio. Ks. linkki epaper01.mmd.net/reader/?iss...49b8807;18
Lumeneista puhutaan varmaan joissain noista linkeistä. ;-)

Valoisaa pikkujouluaikaa!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.11.2009 - 06:25

Kelvin on eräs läpötila-asteikko ja se kertoo lompsan lämpötilan:
koti.mbnet.fi/loge/convert/temp.php

Päivänvaloa "jäljitteleviin" lamppuihin joissa värilämpötila on n. 5500-6000 kelviniä.
yle.fi/vintti/yle.fi/genrepo...tunid=6123

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 08:54

Kelvineistä en tiedä, oletan että on eri asia kuin kirkasvalolamppu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 11:13

Kelvin [K] on SI-yksikköjärjestelmän perusyksikkö jolla kuvataan lämpötilaa [T].
Kelvin-asteikossa nollapiste on absoluuttinen nollapiste (-273,16 C) ja jakoväli sama kuin Celsiusasteikossa.
Tässä yhteydessä käytettäessä tarkoittanee valolähteen lämpötilaa. (auringon pintalämpötila on n.6000K)
Valovoiman yksikkö on Kandela (cd) ["kynttilä"]