Saako kokonaismassaltaan <750kg jarrutonta peräkärriä vetää ilman pikku e-merkintää ajokortissa?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.11.2009 - 22:43

B-LUOKAN AJOKORTTI:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Tässä koko asetus: www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_...luokat.htm

Lisätty: 19.11.2009 - 23:52

Silmiini ei osunut mitään "pikku e" merkintää?

Kysyjän kommentti

näin on olen tarkistanut varmuuden vuoksin, nimenomaan ei 3500 vaan 4250kg

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.11.2009 - 22:24

Saa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 23:06

Se on tuo 3500 kg raja. Eli yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää sitä olipa jarrut tai ei. Siis kuorman paino peräkärryssä ratkaisee useinkin tämän. Esim. jos vetoauton kokonaismassa on 3200kg, niin voi rattaat ja kuljetettava kuorma painaa kork. 300 kg. En tosin ole kuullut että ketään kevytkärryjen vetäjää olis missään puntarille asti viety. Myös vetoauton rekisteriotteesta löytyy rajoitukset vedettävän massan painosta. Pienemmissä autoissa usein 500kg ja jopa allekin. Pykälien mukaan muistaakseni jarruttoman perävaunun kokonaismassa voi olla korkeintaan puolet vetoauton omasta massasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 00:46

Saa riskillä.