X
Kysytty: 19.11.2009 - 01:05

Millä tavalla henkilötunnus rakentuu?

Jokainenhan tietää, että henkilötunnuksen alkuosa tulee syntymäajasta mutta olen kuullut varmalta lähteeltä jotta myös loppuosa rakentuu loogisten kaavojen mukaisesti.
Mitenkä henkilötunnus siis oikein tulee ihmiselle?
Kuvitteellisten henkilötunnuksienkin teko on kuulemma mahdollista, jos tuntee tuon logiikan.

(Näin kertoi sopimusoikeuden opettajani, mutta meillä ei ollut aikaa perehtyä asiaan sen paremmin).

Avainsanat: henkilötunnus x

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.11.2009 - 01:18

Henkilötunnuksen jälkimmäisen osan kolme ensimmäistä numeroa ovat juokseva järjestysnumero. Välimerkki kertoo millä vuosisadalla henkilö on syntynyt ja viimeinen on tarkistusmerkki

asia on tarkemmin selitetty: fi.wikipedia.org/wiki/Henkil...3%B6tunnus

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.11.2009 - 01:17

Miehillä loppuosan kolmas numero on pariton, naisilla parillinen. Viimeinen voi olla joko numero tai kirjain, en sen enempää tiedä.

Kun sitten lähdet niitä väärentelemään, niin et sotkeudu ihan ensimetreille.
(ja mistä tiedät että olen tosissani?)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 07:47

xxxxxx on henkilön syntymäaika muodossa ppkkvv, esimerkiksi 010180
y on sen vuosisadan tunnus, jolloin henkilö on syntynyt.
1800-luku: +
1900-luku: –
2000-luku: A
zzz on yksilönumero, jolla samana päivänä syntyneet yksilöidään. Luku on naisilla parillinen ja miehillä pariton.
q on tarkistusmerkki. Tarkistusmerkki lasketaan jakamalla syntymäajan ja yksilönumeron muodostama 9-numeroinen luku 31:llä. Laskettaessa henkilötunnuksen tarkistusmerkkiä vastaavaa jakojäännöstä laskukoneella ja saataessa lopputulokseksi desimaaliluku, saadaan jakojäännös selville näin: kokonaisluvun jälkeen oleva desimaaliluku kerrotaan luvulla 31 ja näin saatu tulos pyöristetään lähimpään kokonaislukuun
Tarkempi selvitys täällä: vanha.math.utu.fi/origo/orig...unnus.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 08:31

Tuossahan jo tulikin hyviä linkkejä.
Esimerkki: syntymäaika 5.5.1920. Tällöin alkuosa on 050520, joka jaetaan luvulla 31, jolloin saadaan 050520/31 = 1629.67742 eli 1629 ja 21/31. Jakojäännös on 21, mikä vastaa kirjainta 'N'. Tarkistusmerkki on siis N.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 17:16

Tulipa vaan mieleen että jos joku tietää syntymäaikasi, niin voiko tuolla menetelmällä "tekaista" sen tunnuksen loppuosan, vai voiko?.

Kyllähän sen voi tekaista PPKKVVNNN, ongelmaksi jää tuo NNN joka on yksilönumero, jolla samana päivänä syntyneet yksilöidään. Luku on naisilla parillinen ja miehillä pariton.

Siihen voi tietysti heittää jonkun tekaistun luvun (parillinen tai pariton) ja laskea sitten tarkistusmerkin, jolloin se ehkä on jonkun ihmisen tunnus, jos sinä päivänä syntyi niin monta ?
Eri asia on ketkä voivat tarkistaa sen (tunnus=nimi) todellisesta rekisteristä.

Se on juuri se NNN, sekä tarkistusmerkki ovat suurin varjeltava tieto,
ja sitä ei kannata (tarvitse) kirjoittaa turhiin paikkoihin, esim. hotellien yms. matkustajakortteihin (joskus ne yrittää vaatia ja joskus sanovat ettei tarvitse)
En löytänyt mistään tietoa siitä, kenelle kaikille pitää antaa tuo HETU kokonaisuudessaan ?

Henkilötunnuksen tarkistaminen että: "Henkilötunnus on muodollisesti virheetön"
- kertoo myös viikonpäivän ja antaa viivakoodin.
koti.mbnet.fi/~thales/tuatar...a.htm#hetu

En ole haka matikassa, mutta jos tietää syntymäajan ja tarkistusmerkin (kirjaimen) niin eiköhän siitä voi laskea yksilönumeron.