Hah, tervakeuhkot!

www.iltalehti.fi/helsinki/20...5_hi.shtml
Partsilla röökaamisesta saa sitten tonnin sakot! Kannattais varmaan viimeinkin harkita lopettamista. Tästä ovat varmaan kaikki mielissään. Jooko?

Lisätty: 18.11.2009 - 23:19

Tietysti! Haasta käräjille vain. Nyt on ennakkotapaus ja olet vahvoilla. Saat varmasti mainetta ja kunniaa, sekä uusia ystäviä.

Lisätty: 18.11.2009 - 23:44

Oikein pyytävät ennakkotapausta. Nyt kaikki joita asia voisi koskea, mars raastupaan.

Parveketupakoitsija saattaa joutua pian henkilökohtaiseen vastuuseen "harrastuksestaan". Helsingissä ympäristölautakunta on määrännyt 1000 euron sakonuhan, koska parveketupakoinnista koituu naapurihuoneiston asukkaille terveyshaittaa.
Helsingin ympäristölautakunta on velvoittanut huoneiston haltijan vastuuseen tupakoinnista aiheutuneesta terveyshaitasta naapurille.
Kyse on parveketupruttelusta eräässä taloyhtiössä. Mikäli ympäristöviranomaisen päätöstä rikotaan, seurauksena on tupakoitsijalle tuhannen euron sakko, kerrotaan Suomen Kiinteistöliitosta.
Tupakansavusta ja parveketupakoinnista on taloyhtiöissä jupistu, mutta oikeastaan muuta ei ole voitu tehdä. Toiminnanjohtaja Raimo Kiljunen Päijät-Hämeen kiinteistöyhdistyksestä sanoo, että nyt Helsingissä annettu päätös on ennakkotapaus, joka saatetaan viedä hallinto-oikeuden punnittavaksi.
Kiljusen mukaan ympäristölautakunnan päätöksen "testaus" olisi paikallaan, että ratkaisulle saadaan painoarvoa.
Tupakan savuasia on monesti karahtanut pelkästään taloyhtiön niskaan kun esimerkiksi kiinteistön omista rakenteista onkin löytynyt reikiä, joista savu on leijaillut naapuriin, kertoo Pekka Patrikka Lahden terveysvalvonnasta.
Raimo Kiljunen Päijät-Hämeen kiinteistöyhdistyksestä sanoo, että nykyisin on jo vakiona vuokrasopimuksissa tupakoinnin kiellosta pykälä.
Nyt Helsingissä huoneiston haltijalle annetun parveketupakkakiellon valvonta on sitten toinen juttu. Ympäristölautakunnassakin kieltopäätös syntyi vain yhden äänen enemmistöllä.
YLE Lahti

Avainsanat: terveyshaitta tupakointi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.11.2009 - 01:24

jopas olit taas riemunaiheen löytänyt ja näköjään sen kaikkein rakentavimman kannan asiaan valinnut,

vamistaudu nyt kuitenkin siihen että aikaa saattaa vierähtää ennenkuin asia on kaikinpuolin selvitelty, eikä lopputulos ole mitenkään itsestää selvä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2009 - 23:11

No,joku raja pitäisi olla terveysintoilussakin.Parvekkeen alla on parkkipaikka ja ne käryttää.Pitäisikö nostaa oikeusprosessi taloyhtiötä vastaan....?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 23:23

Onneksi olet ymmärtänyt asian väärin, ei se ole niin, että
"Partsilla röökaamisesta saa sitten tonnin sakot"
Ainoastaan yhdelle henkilölle on määrätty "uhkasakko" - se on ihan eri asia.
Pitänee sitten ehkä siirtyä tupakoimaan avoimeen ikkunaan, josta se savu pääsee kyllä vielä paremmin naapurien ikkunoihin, sitähän ei kielletty.
Olen polttanut yli 40 vuotta ja jatkan loppuun asti.

Lisätty: 19.11.2009 - 00:33

Siirretään tupakoimattomat eri kaupunginosaan, tai eri kaupunkiin, saavat sitten terveysintoilijat tapella keskenään, kyllä ne keksii monia uusia aiheita seuraavaksi.
Minäkin tahtoisin asua talossa jossa ei ole koiria (joissakin jo kiellettyjä), ei lapsia (vuokrasopimuseen kohta, ettei hanki), ei autoja, ei sadepäiviä, eikä mitään elämisen ääniä, ainoastaan hymyileviä naapureita, jotka rientäisivät avuksi aina tarvittaessa.

Lähteet:
Paratiisin ohjekirja

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 19.11.2009 - 00:10

Minä poltan ainakin parvekkeellani niin kauan kuin kantavat pois, tai osoittavat paikan jossa saa tupakoida. Kaikkea ne keksii. Ehkäpä ennen sakkoja ehdin kuolemaan keuhkosyöpään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 00:54

Taitaa tuossa asiassa tulla pää vetäjän käteen. Jos vuokrasopimuksessa on parveke määritelty kuuluvaksi asunnon käyttöneliöihin ja näinollen yksityisalueeksi, ei kukaan voi kieltää siellä mitään mikä ei ole k.o. taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä kiellettyä toimintaa. Se asia pitää olla merkittynä yhtiöjärjestykseseen jos jotakin erityisesti kielletään. Pelkkä vuokrasopimuksen lauseke ei siihen riitä.
Omistusasunnoissa pätee ihan sama juttu.
Onneksi on tilaa ympärillä ja haulikko ladattuna. Jos tänne tulee joku piipittämään sikarin poltosta tai grillaamisesta, saattaapi olla että tulee hauleja nahkaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 08:02

Näyttää siltä, että tupakoitsijat ovat ennen pitkää lainsuojattomia. Yksityisyys pitää olla ja ihan isse saa päättää tupakoiko keuhkonsa mustiksi. En tupakoi enkä enää aio edes opetella. En pidä tupakoinnista, mutta tässä ruetaan taas jahtaamaan jotain sellaista, että meneeköhän kaikki päin pers.....jos joku polttaa ulkona, parvekkeella tai muussa sopivassa paikassa se pitäisi kyllä riittää. Se ketä savu siitä huolimatta häiritsee voi mennä johonkin muualle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 08:31

Tuosta päätöksestä ovat mielissään ne joita ko. tapaua on haitannut. Eiköhän "tupakkaterroristi" saa vähän mietittävää ja muuta tapojaan. Tapoja voi todella muuttaa eli ei tupakii sillä tavalla että lähiympäristö joutuu asiasta kärsimään. Tupakoitijat ovat aggressiivisia ja muista piittaamattomia yleensä.
Meidän kerrostalossa kaupungissa tuli tällä viikolla tarkennetut järjestyssäännöt ja siinä on tupakointikielto ilmaistu tosi hienosti eli missään talon yhteisissä tiloissa ei saa tupakoida (porraskäytävä, tuuletusparvekkeet).

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 13:33

Ikäväkseni olen tupakka ihmisiä. mutta kyllä raja menee siinä että kotona pitäisi saada polttaa. en missään nimessä suosi sisällä polttamista - sehän vasta leviää rööreissä ja vaarantaa kanssa - asujat. yleisten paikkojen kiellot - no......
mutta siinä vaiheessa kun kielletään omalla partsulla polttaminen - nostan kansanliikkeen tupakanpolttajien - oikeudet.
piruako sitä sitten tehdään ja myydään..................

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 15:26

Matkaaja70 sanoikin hyvin, milläs oikeudella sitä myrkkyä saa myydä
joka kaupoissa, tupakkatehtaille ne sakot pitäisi laittaa jos tuhoavat aineellaan
ihmisiä. Onhan sekin kyllä vähän liikaa jos tupakoitsijaa kehotetaan menemään
röökien kanssa esim. kerrostalossa johonkin ulos varattuun paikkaan,
sitten se riita vasta alkaisi kun tupakkaihmiset kopisevat rappusissa pitkät
yöt ja päivät. Tämmöinen asia pitäisi miettiä ennenkuin rupeaa vouhottamaan
sakoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.11.2009 - 15:26

Just joo. Toivottavasti kaikki kerrostaloyhtiöiden asukkaat menevät yhtä aikaa ulko-oven välittömään läheisyyteen käryttelemään. Jo on menty ihan älyttömyyksiin. Joku hiton nirppanokka siellä on ottanut asiakseen rahastaa tupakoitsijan kustannuksella. Minä vedän seuraavan kerran Kertun tai Kaukon oikeuteen siitä että vaarantaa minun terveyteni yleisillä paikoilla käyttämänsä haju- tai partaveden takia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.11.2009 - 12:45

Tällä yritetään turvata sivullisten terveyttä. Mun puolesta tupakoida saa kaikki, jotka niin valitsevat, mutta koska tupakan savu on haitallista myös passiivisille tupakoitsijoille, on jonkinlaisia rajoja yritettävä laittaa.

Tupakka lamaannuttaa henkitorvessa olevan nukkakarvoituksen noin puoleksi tunniksi joka sauhuttelun jälkeen. Sama tapahtuu myös vieressä seisoskeleville, niille jotka savu tavoittaa. Tämä edesauttaa hengitystieinfektioihin sairastumista, koska juuri tuo nukkakarva puhdistaa sisäänhengitettävää ilmaa. Tämän takia tupakoitsijat ovat myös possunuhan riskiryhmässä, koska sekin leviää hengitysteiden kautta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.11.2009 - 00:04

Mitäs jos käyttää Ettania?
Tuleeko siitä vielä isommat sakot?
Muualla kuin kotisohvalla olleet tietää mistä on kyse...