naudanlihassa on 20g/100g proteiinia, mitä ei-eläinperäistä olisi optimaalisinta syödä että saisi proteiinit.

eli ei paljon paskaakaan proteiinia naudanlihassa

olen ollut koko elämäni kasvissyöjä, mutta mistä te otatte proteiinit :)

vain kasvissyöjillä lupa vastata. lihansyöjiä en kaipaa

Lisätty: 18.11.2009 - 19:47

en kysynyt lihansyöjiltä vähäviisas

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2009 - 19:46

taidat nyt tarkastella vähän yksisilmäisesti asiaa ja toisekseen kysyt lihansyöjiltä : "mistä te otatte proteiinit " ja samantien kiellät vastaamasta ??

ensinnäkin on syytä muistaa että on proteeineja ja proteiineja, ei ne kaikki ole samanarvoisia ja noiden lihasta saatujen eduksi voidaan ilman muuta laskea niiden monipuolisuus :

"Lihaproteiinin laatu on hyvä, koska se sisältää kaikkia yhdeksää aikuiselle ihmiselle välttämätöntä aminohappoa, joita aikuisen ihmisen elimistö ei pysty itse tuottamaan"

aikuisen proteenintarve on vajaat 90g/vrk eli tuon aloitusväittämäsi esimerkin mukaan vajaat puoli kiloa päivässä riittäisi hyvin vaikkei mitään muuta olisi tarjolla

Niiden tavallisempien (maito, vilja, palkokasvi jne.) proteiinilähteiden kanssa on oltava tarkkana että tosiaan saa kaikki tarpeelliset komponentit kasaan ja niitä ahnehtiessaan on syytä myös muistaa :

"Liiallinen proteiinien syönti voi rasittaa munuaisia ja aiheuttaa kehon kuivumista. Liiallinen nautittu proteiini varastoituu rasvaksi."

Lähteet:
suruton sekakäyttäjä

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2009 - 19:15

Olen sekakäyttäjä,mutta proteiinit nappaan raejuustosta/keso-juustosta.Olen seurannut joitain mun työkavereita,jotka ns.kaappeja(rakentaneet kehoaan)ja heidän ruoka-annoksiaan.Sanoisin,että 50% on on raejuustoa,vierellä salaattiainesta.Pitäis tutkia purkin kyljestä faktat,keso(arla)ravintosisältö per 100g:energiaa 300kj/70kcal
proteiini 11g;hiilihydraatti 2,5g,rasvaa 1,5g.Paljonko nämä kaikki ovat päivän saaliista,varmaan tarkemmin toisaalla.

Lisätty: 18.11.2009 - 20:07

Unohdin mainita tosiaan pavut ja muut palkokasvit.Ylilyönteihin ei kannata mennä,ihmisen proteiinin päivittäinen tarve vaihtelee,0,5-2,5g/kg/pv,kasvavilla suurempia eli tarkkaile.
ffp.uku.fi/intro/protein.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 19:18

Monipuolisesti palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä ja täysjyväviljaa. Myös maidosta ja maitotuotteista saa koostumukseltaan hyvää proteiinia.

P.s. kaikilla on lupa vastata:)

Lähteet:
opetus.ruokatieto.fi/Suomeks...Proteiinit

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 19:40

Katso Finelin (Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos) sivuilta: Eniten ja vähiten - sisältävät elintarvikkeet
- valitse Proteiini ja Hae
www.fineli.fi/topfoods.php?c...mp;lang=fi

Lisätty: 18.11.2009 - 19:59

Valitse siitä, mutta älä ole niin yksisilmäinen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 20:21

koska olen lihansyöjä, en vastaa kysymykseesi, kommentoin vain paria pahaa siihen liittyvää virhettä:

- naudanlissa on vähintään 30/100 proteiinia (siis vähän enemmän kuin 'ei paljon paskaakaan')

- täällä napsussa kysyjä ei voi määrätä kuka saa vastata ja kuka ei, itse voit jättää huomioimatta ne vastaukset joita et kaipaa (ne voivat sisältää jollekulle muulle mielenkiintoista tietoa)

Lähteet:
fundamentaaliset asenteet johtaa aina selkkauksiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 20:22

Tämänkaltainen anonyymi kysymys herättää hiukan hilpeyttä.
Kun tulet tänne kyselemään, niin siulla ei oo mittään ookeutta rajjailla sitä asijjoo kuka siulle vastailoo.
Otahan protteenit vaikka karhunpaskasta. Ei kiinnosta minuva.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.11.2009 - 17:04

Sienen energiasta noin puolet on proteiinia ja puolet hiilihydraattia, vaikka näiden suhde vaihtelee lajikkeesta riippuen. Sienten proteiini on laadultaan lihaa vastaavaa ja hiilihydraatit hitaasti imeytyviä.

Sienet tunnetaan hyvinä mineraalien lähteenä, ja mainetta on jopa hieman liioiteltu. Sieniä tulisi kuitenkin syödä lähes viisi kiloa päivittäisen rautatarpeen tyydyttämiseksi.