JOS haluan kotona kännyllä surffailla netissä,tarv.maks.tiedonsiirtomaksua tai onko sekin ilmainen Wlan-yhteys?Teoriassa...

vai onko vain ns,.langattomassa verkossa esim.kaupungilla liikkuessa...en osaa selittää?!

Lisätty: 18.11.2009 - 14:26

Jjussi yms.kiitosta,meni konttailuksi modeemin ympärillä,Motorola on,mutta onko langatonm kaapelimodeemi?Ethernet-kortti on,mutta wlan-kortti ei...soitanpa Welhoon ja kysäsen.
Siinähän asetuksissa tosiaan on niistä lähiverkko ym.yhteyksistä,sitäkö tarkoitat konffata
sieltä käsin.Käytössä wintoosa XP.Kaikki on vielä isoa Jtä,mutta hyvä tietää vähän etukäteen.

Lisätty: 18.11.2009 - 15:04

OK.Taas hiukan "viisaampi",mun modeemi ei ole langaton,joten tarvitsisn reititin-laitteen.Saan sen ns.kaupanpäälle kaapeliyhtiöltä,jos nostan nopeutta tai lunastan 29kanavapaketin,joka taas maksaa aikas paljon.Ilmeisesti linkin mukainen toosa>www.pixmania.com/fi/fi/64504...jakai.html
Ilmeisesti toimii Welhon verkossa,hitsi tuli paljon kysymyksiä tästäkin.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2009 - 18:07

En ehkä osaa vastata kysymykseesi ? mutta...
Sinulla on siis Motorolan kaapelimodeemi, se taitaa olla Welhon.
Onko se ns. Perusmodeemi jossa vain Ethernet-liitin (lähiverkko), vai Wlan-modeemi jossa antenni(t),
jos se on Wlan-modeemi niin saat siihen langattoman yhteyden asuntosi eri huoneista läppärillä, pöytäkoneellasi tai kännykällä yms - jos niissä on Wlan ominaisuus.
Modeemista eteenpäin/ulospäin maksat vain normaalin laajakaistamaksun.
Kaupungilla Wlan-"HotSpoteissa" pääset surffaamaan vaihtelevin ehdoin.
Ethernet reititinlaitetta tarvitset jos kaapelimodeemissasi (Perusmodeemi) on vain yksi Ethernetliitin ja tahdot liittää siihen useamman Ethernet-laitteen yhtäaikaa.
Itse ostin kirpputorilta (5 e) vanhan "D-Link 4-Port Ethernet Broadband Router" Welhon Perusmodeemin perään ja sen portteihin on kytkettynä (Ethernet-kaapelein), pöytäkone ja WLAN -"tukiasema" jonka kautta voin käyttää läppäriä myös keittiön pöydältä.
Ainakin Elisa myy samanlaista Wlan-boksia kuin Wippies (Saunalahti).
Lisätietoa ja WLAN-ohjeita:
www.welho.fi/Yksityisille/As...fault.aspx
forum.wippies.com/wiki/WLAN-ongelmia
forum.wippies.com/wiki/Homeb...net_Uplink
fi.wikipedia.org/wiki/WLAN
users.tkk.fi/mjsyrjal/wlan.html

Kysyjän kommentti

Kiitos Putte-46 selkeästä vastauksesta,olivat muuten kaikki...tallensin kaikki vastaukset itselle,
vastaisuuden varalle!En ole vielä saanut uutta 3GS-kännykkää!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.11.2009 - 14:00

Ei kai siitä sen enempää tarvitse maksaa jos wlan modeemi on ja laite jolla siihen yhteyden saa.
Helposti wlaniin kännykällä:
blogit.tietokone.fi/tietojak...annykalla/

Lisätty: 18.11.2009 - 15:36

En suosittele käyttöä, ensinnäkin puhelin on lelu nettiselailuun ja kaupungin wlan tukiasemat taitavat olla suojaamattomia mihin kaikki pääsevät.
Eilen läppärin wlan yhteydellä kävin netissä Silja Europan verkolla kun se on matkustajien käytössä. Merellä ei näkynyt muita verkkoja ja ei ole sekään salattu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 14:20

Siis kun käytät WLAN:ia, niin se ei maksa yhtään enempää kuin mitä maksat siitä laajakaistastasi jo valmiiksi..
Pointti on vain se, että osaat konffata kännykkäsi niin, että se käyttää sitä WLAN yhteyttä, eikä kännykän omaa GPRS, 3G, yms. data yhteyttä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.11.2009 - 15:28

kyllä se nykyaika on vaikeaa....

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 18.11.2009 - 18:05

Siis tarkoitatko nyt 3g yhteyttä vai wlania?

Jos kotonasi on wlan modeemi niin toki voit kännykällä surffailla omassa internetissäsi (josta maksat kuukausimaksun), jos vain puhelimesi tukee wlania. Lisäksi voit hommata puhelimeesi kiinteähintaisen 3g liitttymän jolla saat surffata rajattomasti ja AIVAN missä tahansa. Itselläni on tälläinen liittymä ja se maksaa n. 9e kuukaudessa (dna). Kännykässä on oma hiiri ja napsutuskin sujuu vaivattomasti. =)

70v mummani ei tarvitse tietokonetta ja hän maksaa tälläisellä liittymällä laskut. Tulee halvaksi.
Kannattaa kysellä operaattorejen myymälöissä tai Gigantissa. Entisenä giganttipojuna suosittelen jälkimmäistä. ;)