Mitä mieltä olette, onko tämä "Naisen logiikkaa"...

Vaimoni sanoo minulle aamulla että käy hakemassa uunihalot sisään sitä varten
kun ne ovat sitten lämpimimpiä kun ovat sisällä vaikka kaksi tuntia. Syttyvät kuulemma
paremmin uunissa palamaan. Tottakai haen ne halot sisään murisematta.

Lisätty: 17.11.2009 - 13:58

-Halkoni eivät ole märkiä vajassa.
-Märkä puu ei syty jos sitä pitää vakka viikon sillä lämpiämässä.
-Mielestä kuiva puu syttyy ihan yhtä hyvin kylmä puu.

Lisätty: 17.11.2009 - 15:50

vaikka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 17.11.2009 - 14:40

Logiikasta viis, mutta lämpöisessä olleet puut syttyvät paremmin ja nopeammin. Juuri koettu asia. Puut olivat yön yli tuossa uunin edessä ja syttyivät kertaraapaisulla. Märkä puu ei pala joten kuivia ne myös olla pitää.

Lisätty: 17.11.2009 - 15:43

Hyvä, hyvä kaikki naiset ja kissaihmiset. Taputtakaamme karvaisia tassujamme. Kyllä naiset tietää, kun miehet jättävät uunien lämmityksen heille...ja sen esilämmityksenkin kanssa on vähän niin ja näin.

Lähteet:
Juuri testattu asia

Kysyjän kommentti

Hyvä on Mariaana, annan periksi naisille kaikella kunnioituksella, mutta kyllä
valperilla on tietoa aika paljon toiset pointsit myös hänelle. Kiitoksia kaikille, oli
erittäin hyviä vastauksia, tosi hyvin kaikki oli oivaltanut nämä lämmitysasiat,
taisihan siellä maininta olla myös esilämmityksestä sekin on hyvä tehdä taidolla.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.11.2009 - 13:31

Voi se olla loogista naisen taholta että kuiva puu syttyy palamaan herkemmin kuin märkä, voisitte tehdä kokeen jos on 2 uunia teillä, kumpi oli oikeassa.

Lisätty: 17.11.2009 - 14:53

Siihen naisen logiikkaan perehtyneenä, eikö se vasenpyörästö käänny ensin , ennenkuin oikea pyörästö tulee mukaan. filmiin perustuva havainnollisesti kuvaeltu tieto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 13:44

Noh, palamis prosessi perustuu siihen, että puuaines lämpenee tarpeeksi kaasuuntuakseen. Siis teoriassa, mitä lämpimämpi puu aines on ennen sytytystä, sitä helpommin se syttyy.

Käytännössä vain tosi isot halot ja lämpötilan ollessa reilusti pakkasella, tuolla voisi olla jotain merkitystä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 17.11.2009 - 13:48

Kun ovat lämpöisempiä, ovat myös ilmeisesti kuivempia joten syttyvät myös paremmin. Se on vaan tosiasia, ei mitään logiikkaa kenenkään taholta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 13:52

Kopoin taas kissaäitiä, ei toi nyt mikään nais tai mies asia ole.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 14:23

se muuataman asteen lämpötila-ero, joka saadaan aikaiseksi tuomalla puut pari tuntia ennen sytyttämistä sisään, ei vaikuta puiden syttymiseen edes sen vertaa että sen pystyisi käytännössä huomaamaan

sen sijaan tuo ylläesitetty naisenlogiikka väite että lämpimämmät puut olisivat kuivempia ontuu kyllä aika pahasti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 15:14

Ulkovarastossa olevissa kuivissakin puissa on tällä säällä joka tapauksessa hiukan kosteutta. Kun puut ovat jonkin aikaa sisätiloissa, kosteus häviää ja ne syttyvät ja palavat paremmin. Että tällä logiikalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 15:18

Tuutikki varmasti puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä,ainakin itse uskon näin ja ei ainaskaan näppejä palella käsitellä kylmiä klapeja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 15:22

Kyllä vaimosi jutuissa on ihan oikeesti "oikeeta logiikkaa".
Kun ulkoilmasta tuodaan kylmä puu sisätiloihin, niin sisäilma kohdatessaan puun pinnan "törmää" lämpötilaan joka on alle sen kastepisteen. Tällöin puun pinnalle kondensoituu kosteutta ja on varmasti hankalampi sytyttää kuin täysin kuiva puu. Jos puu saa lämmitellä hetken aikaa sisätiloissa niin se kosteus haihtuu takaisin ilmaan. Itse lataan ton vuolukiviläjän jo heti aamulla tai aamupäivällä vielä lämpimään tulipesään (50-80). Ei tartte sit sytytysvaiheessa paljon tussaroida kun se suorastaan imasee itsensä tulille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 15:35

Naisen logiikalla vastaan: Kyllä esilämmitetty syttyy paremmin roihuamaan kuin kylmiltään sytytetty.
Näin aina, niih,,,

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.11.2009 - 15:46

Sinulla on viisas vaimo! Noinhan minäkin teen. Sillä minä jos kuka (=) ) tiedän että sisätiloissa kosteuden pinnastaan haihduttanut puu syttyy huomattavasti paremmin kuin juuri liiteristä tuotu puu. Testasin juuri khöh khöh, sniif sniif...

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 17.11.2009 - 15:48

Kamala väittely teillä.. X pysyy hiljaa ja seurailee tilannetta. :D

Lisätty: 17.11.2009 - 15:49

Taino.. Taidan olla Valperin kanssa samalla kannalla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 17:45

Kyllä kai vaimosi taitaa olla oikeassa;
meillä "omasta mielestään aina oikeassa oleva" perheenpää toimii täsmälleen samoin: mielellään roudaa kassi tolkulla puita sisälle lämpenemään ja nyt en kyllä tänään kysy miksi...
- olenkin joskus tuuminut että kätevämpää olisi se halkoliiteri sijoitettuna keittiön kaappiin:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 18:49

Meillä on aina puita sisässä..takkatulia varten..ei ole väliä kumpi ne tuo puuliteristä..syttyvät paremmin kun on lämpösessä..kuivumassa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 18:55

No haloo. Etkö tajunnut että vaimosi halusi sinut pois jaloistaan vähäksi aikaa. Eihän sitä ukkoa aina jaksa. Tosin minä tuon uudet halot takkaan heti kun se on tarpeeksi jäähtynyt edelliseltä kerralta. Ei sitten tarvii kuin sytyttää kun haluaa tulen takkaan. Ja se sytyttäminen on isännän hommaa. Pääsee sillain helpommalla.Ja hyvin syttyy kun on tosi kuivat puut ja paperia aina siellä välissä. Johonkin paperimykkyrään olen sujauttanut vanhaa kynttilästeariiniakin. Eli vastaus on: ehdottomasti naisen logiikkaa.