Osaatko/jaksatko vaihtaa autonrenkaan yksinäsi jos rengas tyhjenee kesken ajon?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 23:24

kyllähän se varmasti vieläkin käy vaikkei ole pitkään aikaan harjoitellakaan
(muistaakseni parikymentä vuotta sitten jossain Lahden lähistöllä viimeksi, räntäsateessa ja pimeässä tietenkin)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 17.11.2009 - 01:59

ei ole tarvinnut vaihtaa pitkään aikaan mutta osaisin jos tarvitsisi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 08:20

Kyllä se tässä vaiheessa elämää onnisttuu melko hyvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 09:00

En osaisi vaihtaa renkaita,edes polkupyörään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 09:31

Kyllähän siinä aluks ärräpäitä lentelee kun huomaa renkaan tyhjenevän kesken matkan. Hetken keskittymisen jälkeen sit hyväksyy tilanteen ja alkaa hommiin. Muutaman kerran olen k.o. tilanteeseen joutunut ja kyllä rengashommat onnistuu tarvittaessa. Viimeksi kävi niin että vararengas olikin tyhjä.
(huolimattomuutta) Onneksi ei ollu huoltsikalle matkaa kun pari kilsaa jonka kolistelin tyhjällä renkaalla.
Renkaasta tuli entinen mutta onneks vanne säily ehjänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 10:03

Ei onnistu, luulisin ettei voimani edes riitä :) Ei ole koskaan tarvinnut kun mies on hoitanut kaikki renkaiden vaihdot. Ottasin kännyn käteen ja soittasin siis miehelle :))

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 10:21

Kyllä renkaitten vaihto onnistuu hyvin autoon kuin polkupyöriinkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 10:50

helposti käy jos olis tarve,
suuri helpotus kun ei ole tarvetta ollut miesmuistiin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 11:20

Puolen tunnin päästä lähdössä ajamaan 350km joten toivottavasti ei pääse testaamaan tuota taitoa nyt, tuolla kylmässä korvessa. Menomatkalla se onnistuisi helpommin, sillä takas tullessa on auto täynnä tavaraa ja olisi melkoinen tyhjentäminen että saisi renkaan ensinnäkin esiin.
Varmaan osaisin ja pakkohan se olisi myös jaksaa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 17.11.2009 - 12:28

Onnistui ainakin ennen. Tarvittavat työkalut löytyy ja eiköhän niitä auttajiakin jos omat taidot tai voimat loppuu kesken vaihdon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 12:47

Pakkohan se olisi vaihtaa. Eikä se olisi kovin iso työ, mutta jos räntää sataa ja työkalut olisi hukassa ja vararengas tyhjä niin ei innostaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 12:52

Luultavasti en. Aikoinaan vaihdoin omin nokkineni keväisin ja syksyisin autoni renkaat, mutta nykyisin mies hoitaa sen homman. Olisi varmasti syytä kerrata renkaanvaihdon salat tuossa omassa pihassa eikä joskus yksinään tuolla valtatien varrella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 18:50

En osaa vaihtaa renkaita. Jäädään tien poskeen, jos näin käy. Liftillä takaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 22:26

Osaan mutta en viitsi vaihtaa kuin varapyörän alle tien vierellä. Tiellä kyseinen toimenpide on riskaapeli homma, sillä liikenteessä on kaikenlaisia toheloita.
Kerran eräs saabisti oli vaihtamassa pyörää tiellä ja vielä keskitien puoleista ylämäessä. Kaiteet oli 5-tiellä sillä kohtaa molemminpuolin tietä.
Minulla oli kitkat omassani alla ja satoi alijäähtynyttä vettä. Rekka tuli vastaan mäkeä alas, vilautin valoja rekkalle ja soitin torvea pyörän vaitajalle. Oli sen verran fiksu että jätti homman kesken ja hyppäsi kaiteen taa "katsomoon". Rekkakuskilla myös hoksottimet pelasi että mahduin juuri ja juuri autojen välistä. Jos äijä ei olisi lähtenyt pois välistä olisin pudottantut saabin pois tunkilta tämäyttämallä perään.
Silloin tulin siihen tulokseen että kitkapyörä on Suomen olosuhteissa uhkarohkea toimenpide.