Marssijärjestys yhdistetyllä pyörä/jalankulkutiellä?

Eli kuka kulkee missä?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 11:05

Jalankulkija saa nykyään kulkea kumpaa reunaa tahansa ja pyöräilijät keskellä. Ei ole oikeanpuoleinen liikenne vaikka se helpottaisi huomattavasti kulkemista.

Lisätty: 16.11.2009 - 12:22

Edellä mainittu pitää aivan varmasti paikkansa.
Silloin kun kyseessä on nimeonomaan y h d i s t e t t y pyörä/jalankulkutie sillä ei ole mitään väliviivoja ja sillä SAA kävellä kumpaa reunaa tahansa, ikävä kyllä. Tämä on aivan varma asia. Noudatan myös näillä väylillä tuota oikean reunan liikkumista, oli sitten mukana rattaat, pulkka tai polkupyörä. Jokainen joka kyseisillä väylillä liikkuu huomaa että ihmisiä kulkee niillä ihan miten sattuu. Ja chumba ei varmastikaan törmäile siellä yhtään enempää kuin kukaan mukaan, mutta ymmärtää olla varovainen ja sen että myös oikeaa reunaa saattaa kävellä joku vastaan ja aivan tieliikennelain ja sääntöjen mukaan, jos tuota ei ymmärrä on silloin itse hyvin äkkiä törmäyskurssilla.
Suojatiellä ja moottoritiellä liikutaan erilailla, niitä ei kannata sekoittaa tähän.
Olen samaa mieltä että järkevä ihminen valitsee oikean puolen mutta lain mukaan saa kävellä kumpaa puolta tahansa. Jos joku toisin väittää niin nyt viimeistään on korkea aika päivittää tiedot 2000-luvulle.

Kysyjän kommentti

Kiitos tiedosta. Näin nuo ihmiset täällä päin käveleekin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 11:00

HYVÄSSÄ JÄRJESTYKSESSÄ.
Oikean puoleinen liikenne.
Pihoista ym parkkipaikolta tulevat väistää kevyen liikenteen väylää suoraan etenevät.

Lisätty: 16.11.2009 - 11:33

Kevyen liikenteen väylät

Kevyen liikenteen väyliä on kahdenlaisia: rinnakkaiset pyörätiet ja jalkakäytävät sekä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät. Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain (liikennemerkit 424 ja 425), pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Ne on erotettu toisistaan valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyöräilijöille. Pyöräilijä ajaa oman väylänsä oikeassa reunassa.

Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella. Hän ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi.

Lähteet:
www.polkupyoraily.net/wiki/L...4nn%C3%B6t

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 11:45

Ei pidä paikkaansa. Ohjeiden mukaan jalankulkijan tulisi nimenomaan käyttää jalkakäytävällä ja suojatiellä oikeata reunaa. Nuo kismetin mainitsemat opastemerkit ohjaavat sit toisenkinlaiseen menettelyyn. Ruuhkaisella jalkakäytävällä chumba varmaan törmäilee vastaantulijoihin jatkuvasti. Tosin mitään rangaistusta sellasesta sekoilusta ei ole säädetty, asia kun on kiinni ainoastaan korvien välistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 12:40

Elkääs ny hyvät riielkö...;O.Säännöt on ihan selkeät mutta niitä ei silti ymmärretä...tai sitten välitetä!Itse pyöräilen kesät/talvet ja vaikka miten olen oikeassa yritän vain pyöräillä mahdollisimman varovasti.Muistatteko hyvin vanhan mainoksen?:"Ketterästi ajaa vaari,vaarilla on jaguaari"!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 15:28

Oikean puoleinen liikenne !!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 17:31

Jokainen noilla väylillä liikkunut tietää että siellä vallitsee ihan oma viihdakon lakinsa, olipa säännöt ja ohjeet mitä hyvänsä. Sakotetuksi tai tai raastupaan joutuu niin harvoin ettei sellaista mahdollisuutta kannata edes huomioida.

Kaikki ovat omasta mielestään oikeassa ja vain vikkelimmät pääsee karkuun.

Tämä on tosi ja sen olen todennut sekä pyörän päältä että alta.