Jouluvalo vs 'talvivalo'. Onko ns jouluvalot vaan joulunajaksi?

Siis kysymyskoskee kaikenlaisia erilaisia useimmiten ulos tulevia valoja, ehkö led- tai ihan mitä vaan.
Miksi ne on nimeltään 'jouluvalo'? Ja jotkut sanoo,että ei niitä vielä tule laittaa.
Antaahan ne mukavasti valoa koko pimeän ajan. Mikä olisi osuvampi nimi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.11.2009 - 21:30

Nimitys on ihan sama minulle ja vaikka monesti valoista syyllistetään energiankulutuksen takia niin kyllä tämä maa on niin pitkään pimeä ja synkkä talvella, että ilman valoja ilo olisi paljon vähäisempää. Itse ainakin pidän niistä.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastaajille, hyviä kommenttejä oli paljon

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2009 - 13:57

Mulla on samat tähti-ja tuikkulangat ikkunassa vuodenajasta riippumatta,olen pitänyt niitä pimeän ajan valoina,en sesonkiajan.Talvivalo oliskin hyvä nimitys,kannatetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 14:10

tulin juuri lenkiltä ja siellä huomasin että tänään noita talvivalojen virittelijöitä oli tosi paljon hommissa,

jouluvalo-nimitys lienee peräisin kuusen valoista jotka sitten ovat levinneet vähän joka paikkaan ja kun käyttöaikakin on pidentynyt jo lähes koko talven mittaiseksi, on paikallaan ottaa käyttöön parempia nimityksiä, tuo talvivalokin varmaan kävisi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 14:19

Jouluvalot on kai punaisia tai muuten räikeitä.Hillityt valot on mielestäni ok mutta ei "kirkuvia" värejä haluttaisi katsella.Jenkeissä mm. on mennyt vähän yli nuo valojutut...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.11.2009 - 14:22

Kirkaslamppuiset valot sopivat käytettäväksi muulloinkin kuin vain joulunaikaan. Itselläni on kylppärin ovenikkunassa läpivuoden lumihiutaleen mallinen "jouluvalo". Antaa sopivan valon kylppäriin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 15:07

Olisko parempi nimi vaikka "koristeellinen hyötyvalaisin"? Eli sijoitetaan siten että sen antamasta valosta on myös hyötyä. Se on mielestäni henkilökohtaisuuksiin puuttumista jos tullaan "änkyttämään" niiden käyttöajasta. Jokainen käyttäköön silloin kun siltä tuntuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 15:43

Jouluvalot, kaamosvalot, talvivalot ja mitä vaan. Minusta pimeään aikaan kuuluu valoja joita itsekukin laittaa oman mieltymyksensä mukaan.Oisko tuo jouluvalot jo vähän vanhanaikainen nimi, mutta tarkoittanee lähinnä kuuseen tulevia valoja, jotain valaistua tähteä ja niitä värillisiä. Vilkkuvat valot ovat hirveät, anteeksi vain, mutta itselleni pukkaa niistä migreenin ja levottoman olon.
Jostain luin tällaista psykologista juttua, että kaamosaikaan pitäisikin laitella valoja sillä ne tuovat hyvän mielen ja torjuvat sitä kaamosmasennusta. Siispä valaistaan itsemme ja läheisten mieli hyväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 17:19

Tunnelmavalot. En käytä mitään valosarjoja muulloin kun ns. joulun ajan. Ripustan valot sitten kun joulu on lähellä ja lunta maassa, valot olen ottanut pois sitten tammikuun ekalla tai tokalla viikolla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 17:19

Talvivaloiksi olen niitä kutsunut.Eilen laitoin rantaan kirkkat valot tammeen. Pihassa on ollut jo jonkin aikaan.Kyllä ne antavat mukavasti valoa,kun täällä korvessa ei ole katuvaloja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.11.2009 - 02:58

ei ole pelkästään joulun ajaksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 05:55

Ei todellakaan ole ainoastaan joulun ajaksi.Valot on tarkoitettu nimenomaan pimeyttä valaisemaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 08:34

Huoneistojen ikkunoissa näkee jo aika paljon erilaisia lisävaloja. Toki niitä voi käyttää.
Meillä on maalla ulkona itsesyttyvä pihavalaistus ja se riittää.
Vilkkuvia "valokauhistuksia" en laittaisi minnekään, ovat todella mauttomia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 10:10

Meillä on jos ulkona valot pensaissa ja terassilla tuo iloa syksyn harmauteen.Olen niitä jo monilla nähnyt koti pihoissa palavan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 12:32

Jos on värivalot,,niin minun mielestä..niitä voi nimittää jouluvaloiksi..Mutta kirkkaat valot antavat pimeään syksyyn valoa..ja kiva poltella lyhdyissä kynttilöitä..