Eiko sunnuntai ole enää ns. lepopäivä tai pyhäpäivä?

Siis ymmärrän että on niitä joilla on työtä sunnuntaisin.
Mutta tässä naapurustossa joku sahaa moottorisahalla puita.
JA meluahan siitä tulee. En haluais olla pikkumainen, mutta
onko liikaa vaadittu , jos yksi päivä olisi meluton päivä.
Siis kyllä ääntä kuuluu ollakin, mutta sunnuntai aamupäivä- moottorisaha-kaupungin asuntoalue!

Lisätty: 15.11.2009 - 14:01

ps. Kyllä meilläkin pyykinpesu välillä pyörii sunnuntaisn.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 15:09

Niin, mihin se raja sitten oikein vedetään, jollekin voi olla se pesukoneenkin ääni liikaa. Halonhakkuukin voi olla joskus ( varsinkin mökillä) sunnuntaisin jollekin pakon sanelema juttu.
Ei jaksa kaikkeen puuttua, riittää kun yrittää itse pyhäpäivisin välttää turhaa mölyä.

Kysyjän kommentti

Hyviä vastauksia oli useita, kiitos vastauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.11.2009 - 12:26

Sunnuntai on lepopäivä.kyllä minuakin ärsyttäisi meteli sunnuntaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 12:27

Kyllä sunnuntai yleensä on lepopäivä ,mutta silti on pakko jotain tehdä joskus pyykkiäkin pitää pestä. Ruokaa kuitenkin pitää laittaa vaikka onkin pyhäpäivä kyseessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 12:35

Viikkokiireiden vuoksi useimmilla on sunnuntai ainoa päivä jolloin tehdään tekemättömät työt. Turha kiire kyllä kostautuu myöhemmin kun ei ole aikaa rauhoittua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 12:42

Meinasin äsken laittaa samantapaisen kysymyksen kuin kismet, mutta vastaampa, minuakin
hämmästyttää ihmisten askartelu kovaäänisillä koneilla sunnuntaisin mm. tuo moottorisaha,
asumme omakotitaloalueella, häiritsevä meluaminen on kielletty laissa suomessa.
-Itse pyhitän sunnuntait esim. kävelylenkillä tai kirkossa käymisellä. En tue liike-eläämää
sunnuntaisin kaupoissa ravaamisella. Mielestäni ihmisen täytyy rauhoittua sunnuntaisin.
Haudassa saa levätä tarpeeksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 13:34

Useimmille töissäkäyville ihmisille jää viikosta käteen kaksi päivää itselle ja omalle taloudelle. Mitä niillä tekisi? Huoneisto/talo pitäisi pitää kohtalaisessa kunnossa, pihaakin pitäisi vähän siistiä, autosta ehkä imuroida kesän pölyt, talvirenkaatkin vaihtaa alle (ellei ole jo tehty jonain sunnuntaina) jne. Ja ne matotkin olisi kiva saada hakattua ennen joulua. Luulisin, että ihmiset jotka voivat sunnuntain pyhittää vain löhöilyyn tai luonnossa kävelyyn saavat tehtyä aika paljon kotitöitä viikolla tai sitten joku muu tekee ne heidän puolestaan. Onko näin? Vai enkö taas vain osaa delegoida?

Kauppojen sunnuntaiaukioloajat on todellinen helpotus monelle lapsiperheelle. Nyt voi viikon ruokaostoksille mennä sunnuntaina kun on hiljaisempaa (ainakin vielä). Tosin tuoretta leipää ei silloin saa mutta aina voi jostain tinkiä. Olen varma, että jokainen perheenäiti nostaisi mielellään jalat ylös keittiönpöydälle ja olisi hiirenhiljaa koko päivän mutta... Ja olisihan sen kivaa kun perheenisä nostaisi taaperot selkäänsä ja yhdessä lähdettäisiin luonnon helmaan koko päiväksi mutta mitähän naapuri sanoisi jo kolmatta kertaa luvatusta aidan korjauksen jäämisestä...

Eli jokainen meistä lepää omalla tavallaan. Otetaan muut huomioon niin voidaan levätä itsekin (vaikka kuulokkeet korvissa Vivaldia kuunnellen) ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 13:39

Kaipaan 80-luvun alkua, jolloin kaupat oli Sunnuntaisin kiinni ja piste. Tämä rahanahneus johtaa siihen, että kaupat on pian auki yötä päivää. Kaupan työntekijät on kotona kokoajan hälytysvalmiudessa ilman palkkaa jos sattuis tulemaan ruuhkaa niin heti töihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 13:49

Minulla sunnuntai on usein kuntoilupäivä..kun käyn kuntosalilla ja uimassa..senjälkeen on ihanan rento olo...ja syö hyvää ruokaa palkkioksi..kun on kuntoillut..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 13:53

Naapurilla on tapana tampata matot sunnuntaina.Itse pidän kyllä lepopäivänä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.11.2009 - 14:20

Kiireinen työviikko pakottaa hoitamaan rästityöt viikonloppuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 14:28

Viikkorutiini on hoidettava osin vaikka sunnuntaina. Pyrin kuitenkin siihen, että mitään kovaäänistä hommaa ei sunnuntaisin harrastella kun vasta puolenpäivän jälkeen jos on aivan pakko.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 14:47

Naapurini muutti 30 v sitten Saksaan myymään suomalaista paperia. Kerran kävin hänen luonaan Hampurissa ohikulkumatkalla. Aamuyöstä sanoi etteikö mentäis käymään hänen kantakapakassa. Sanoi sen olevan aina-auki. Väsyneitä örisijöitä näkyi olleen aamulla puoli 5 sielläkin? Ei käy katteeks.!!??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.11.2009 - 15:49

Vanhat perinteet on unohdettu. Markkinavoimat jyllää, kaupoissa käydään ja siivotaan sunnuntaisin. Teen minäkin töitä kotona sunnuntaina vaikka olisi arkenakin aikaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 15:50

Kaupungissa asuessani ainakin siellä oli mattojen tamppaus kielletty sunnuntaisin. Näin vuorotyöläisenä ei voi pyhittää aina sitä sunnuntaita, mutta kyllä mielestäni ne meluisimmat hommat pitäisi suorittaa muina päivinä. Omakotitaloasujat ovat vähän eri juttu ellei nyt sitten asuta ihan kylki kyljessä. En myöskään kannata, että kaupat vielä tästään pidentäisivät aukioloaikojaan. Nykyiset ajat pitäisi riittää ostosten suorittamiseen. Eivätkö ihmiset enää osaa tehdä muuta, kuin vaeltaa kaupoissa vapaa-aikoinaan...olisivat lastensa ja perheidensä kanssa sekä muutenkin pitäisivät enemmän huolta läheisistään ja vanhuksista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 17:00

pitkällä ollaan niistä ajoista jolloin 'pyhitettiin' päiviä ja vietettiin hiljaisuudessa, mutta toisten rauhan häiritseminen on vieläkin vähintään paheksuttavaa, osin jopa kiellettyä säännöksin esim. kaupunkijärjestyksessä

ympäriviikkoiset ja -vurokautiset työajat sitten sotkevat asioita sillä tavalla etteivät nuo vapaa-ajat välttämättä kaikilla osu samaan aikaan (ja sitten on ne ympärivuorokautiset häiriköt lisäksi)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 18:07

Toivottavasti moottorisaha ei laula sulle alvariinsa Kismet,samoin kuin helv.pasuunat ovat vaienneet.
S=sunnuntai=shoppailupäivä monille,itse en halua päästä su-myyntitilastoihin eli en osta mitään sunnuntaisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 21:34

Alunperin lepopäivä on ollut lauantai ja sitten se muutettiin sunnuntaille. En pitänyt ennen mitään lepopäivää, mutta opiskeluaikoina huomasin, että tarvitsen kuitenkin levon, jotta jaksan ja se lauantai oli siihen paras kun sunnuntaina kuitenkin halusin kerrata asioita ja tehdä muitakin juttuja. Käytännön sanelema juttu siis minulle.

Oli se lepopäivä mikä tahansa niin ihmisen terveyden kannalta olisi hyvä pitää yksi päivä lepoa per viikko, ettei pala loppuun.

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 16.11.2009 - 02:59

noh, minä en helposta ärsyynny eikä ärsyttäisi minua tuollainen alkuunkaan

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 08:42

Meidän kerrostalossa kaupungissa on taloyhtiön säännöissä määritelty mitä minäkin päivinä saa tehdä, kellonajat on annettu. Jos niistä räikesäti poikkeaa, annetaan varoitus häiritsemisestä ja kolmen varoituksen jälkeen seuraa häätö.
Viimeisin juttu on sellainen että ulkomaalaistaustainen henkilö (työskentelee huoltoliikkeessä/putkifirmassa) osti yhtiöstä pienen asunnon. Remontoi sitä yli vuoden käyttäen isoa ääntä pitävää sähköistä työvälinettä kaikkina vuorokauden aikoina ja -päivinä. Sai varoituksen, oli jonkin aikaa hiljaa mutta nyt on jälleen "sirkkelöinti" menossa. Osa asukkaista ei kuule esim. TV:tä kotonaan melusta johtuen. Kun soitetaan ovikelloa tarkoituksena ensin huomauttaa herralle asiasta ja sitten jos jatkuu, isännöisijälle. Ei avaa ovea!
Tarina taitaa jatkua... tosi ikävää toisin sanoen.
Eli on perustanut yksityisen remonttifirman kerrostalon pieneen yksiöön!
Kyllä sunnuntait ja pyhäpäivät ovat ns. hiljaisia päiviä. Noiden häiritsijöiden loppuunpalamisesta en välitä mutta kanssaihmisten levosta sen sijaan kyllä.