Vieläkö jossain päin Suomea "sahataan" järvestä jäätä ja viedään säilöön sahanpurujen alle. Pysyy jäässä loppukesään asti.

50-luvulla säilytettiin maito tonkissa muuratuissa vesisäiliöissä jonka vesi pidettiin kylmänä jääpaloilla ennenkuin maitotonkat vietiin meijeriautolle.

Avainsanat: jään kerääminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.11.2009 - 05:35

silloin kun poikien kanssa talvella tehdään saareen 'avanto-uinti-viikoloppu-retki' hinataan avannosta saadut jäät mökin taa säilöön, kesällä siellä sitten jäähdytetään jotain ihan muuta kuin maitoa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.11.2009 - 21:30

Kyllä meillä se oli puuruuhi missä maito jäähdytettiin. Jäitä ei ole vielä näkynyt etten sahauksista pysty sanomaan mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 21:34

Olen aikoinaan kaivanut niitä jäitä sahanpurujen seasta..Hyvin säilyivät jäät siellä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 22:04

Kyllä joka kesä on väskin saaressa Naantalissa isot jääkuutiot purun alla.Saaressa on kaikkea vanhaa ja siellä voi ihmetellä kaikkia vanhan ajan systeemejä...Lapsille mahtava paikka eläimineen.Porojakin siellä juoksenteli ja kertoivat,että aikanaan täällä on ollut paljonkin kun ihmettelin kun näin etelässä mutta joskus täällä on kasvanut paljon jäkälää.Oho,taisi vastaus vähän rönsyillä..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 22:34

Joskus kakruna 60-luvulla sitä hommaa tuli ihmeteltyä. Nyttemmin en ole edes kuullut että sellaista harrastettaisiin tuotannollisista syistä. Joitakin näytösluoteisia tapahtumia kyllä järjestetään joka talvi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 15.11.2009 - 00:11

Viimeksi olen nähnyt noin tehtävän vuonna -58 maalla. Kesällä niitä jäitä kaivettiin maitotonkkia varten, jotta pysyivät kylminä siihen asti kun maitoauto ne haki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 01:55

Pohjois-Karjalassa meidän naapurissa tehtiin näin vielä -70 luvulla. Ehkä jotkut perinnepihat voivat tätä vielä harrastaa, mutten tiedä missä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 09:24

epäilen,että muuten kuin näytösmielessä jollakin saattaa olla jäitä purujen alla

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 14:37

Itse mietin tuota samaa viime kesänä, mutta en ole kuullut saati nähnyt vastaavaa.
Jäätä näkee tosin kesällä torilla kalamyyjillä kalojen päällä ja alla mutta eihän se sama asia ole.