Haluan selvittää juurta jaksain,mistä tulee sanonta juurta jaksain?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.11.2009 - 09:08

Jos joku kysyy teiltä jonkin sanonnan alkuperää, niin miksi ihmeessä te selitätte mitä sanonta tarkoittaa?
Jos kysyisin esimerkiksi, että mistä tulee sanonta "vettä tulee kuin Esterin perseestä", niin täältä saisi varmaankin vastauksen, että "vettä tulee ihan tosi paljon", vaikka sanonta tulee ilmeisesti siipirataslaivasta nimeltä Esteri.

Lisätty: 18.11.2009 - 09:11

Tässä hyvä esimerkki:
Kysymys: Haluan selvittää juurta jaksain,mistä tulee sanonta juurta jaksain?

Vastaus: Samaa kuin pohjamutia myöden. Asia tutkitaan perusteellisesti. Yhtäkään kiveä tai kantoa ei jätetä kääntämättä.

Kysyjän kommentti

Heh,ei nyt näistä vieläkään selvinnyt"juuret"mutta tuo "Esterin" alkujuuret oli hyvä ja voin maanantaina töissä siitä kysellä ja vähän"elvistelen"kun eivät taatusti tiedä! ;O

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.11.2009 - 00:28

Juuresta juuri pahempi ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 00:30

Taikinajuuri on ollut aikoinaan kaiken alku ja juuri;leivän.Luulisin,että on jostain sieltä käsin.En tarkistanut mitä Mrs. tai Mr.Google sanoo asiaan,mutu.

  Ilmoita asiaton vastaus
X
Vastattu: 14.11.2009 - 01:11

Ihanan huvittava kysymys.. :D

Juurta jaksain.. Elikkä juuria myöten, juurineen, äsh..
Selvität asiaa niin juurta jaksain, että juuresikin on selvittämisessä mukana. =D En minä tiedä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 05:33

Tarkoittanee loogisesti ajatellen alusta alkaen.En kyllä tiedä mistä sanonta tulee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 10:09

Sanakirja.org sanoo näin:

www.sanakirja.org/search.php...7&l2=3

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 14.11.2009 - 10:16

Samaa kuin pohjamutia myöden. Asia tutkitaan perusteellisesti. Yhtäkään kiveä tai kantoa ei jätetä kääntämättä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 11:20

Kuka nimenomaan yli päänsä tietää, mitä tarkoittaa juurta jaksain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.11.2009 - 12:48

Perin juurin, perin pohjin, perusteellisesti, alkulähteitä myöten jne. Taisit tajuta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 15.11.2009 - 12:04

En tiedä alkuperää mutta ajattelen sanan niin että se tarkoittaa että jokin asia on tehty huolellisesti ja perusteellisesti, ensin hyvin suunnitellen ja sitten täydellisesti toteuttaen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 09:00

Pitääkö se tietää, eikö riitä että osaa käyttää sanontaa oikeassa paikassa?