Liikkuvatko hirvet ,peurat pimeällä? Pelkään ajella iltasella peuratievaara-alueella. Peurat täälläpäin eivät käytä heijastimia.

Avainsanat: peuravaara

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 13.11.2009 - 18:45

Tällä korkeudella ainakin hirvet liikkuu mihin aikaan vaan. Viimeksi eilen töistä tullessa hämärän jo laskeuduttua.

Olen miettinyt monasti tuota hirvenmetsästystä ja lopulta todennut, että ihan hyvä, kun joku/jotkut siellä hirvimetsällä ravaa. Vielä niitä talvilaidunten etsijöitä kuitenkin riittää...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 13.11.2009 - 15:01

Kyllä kait ne liikkuvat. Onpas kummia peuroja kun ei heijastimia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 15:17

Joo kyllä ne liikkubvat pimeällä, hirvetkään ei käytä heijastinta, pitäis kai tehdä se pakolliseksi :-D

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 15:23

Sanoisin,että samallailla liikkuvat pimeällä,hämärällä ja auringon laskun aikaan kuin isommat kaverinsa,yhtä pöljästi,ilman heijastinta ja fikkaria.Porotkaan eivät kuulu heijastinjengiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 15:35

Minulla on hirvikammo. Koko ajan pimeillä teillä ajaessani kyttään haukan lain tien vierustoja. Onneksi hirviaitoja on jo joillakin tieosuuksilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 16:05

Hirviä olen tavannut niin valoisalla kuin pimeälläkin. Peuroja vain hämärässä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 16:33

siellä ne pöljät pomppii, mielestäni varsinkin pimeällä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 16:45

Meilläpäin peurat ja kauriit ovat yöllä, kun kotia päin ajaa, joko tulossa tielle, keskellä tietä tai sitten juuri menneet yli ja ojassa katsovat että etpäs ehtinyt ajamaan päälle?

Paras saavutus Mäntsälän ja Mikkelin välillä kuusi läheltä piti tilannetta hirven kanssa joulun viettoon mennessäni ja vielä samalla matkalla. Kävi jo milessä ellei nämä lopu niin jospa vielä tömähtää! Sillä matkalla opin väistämään hirveä ja on pelannut vieläkin. Viho viimeinen reaktio on alkaa maata jarrulla. Perän kautta kiertäen onnistuu "aina".

  Ilmoita asiaton vastaus
Eme
Vastattu: 13.11.2009 - 17:07

Kyllähän ne pimeälläkin liikkuu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 19:07

Tähän aikaan vuodesta hirvet ja peurat kyllä liikkuu ihan koska vaan. Metsästysporukat ovat aktiivisimmillaan juuri nyt kun tuli pakkaset ja lihankäsittely on siten turvallisempaa. Ne hätyyttelee hirvieläimiä ja sotkevat niiden normaalit kuviot joten hirvieläimet liikkuvat ihan miten sattuu. Normaalisti ne liikkuvat eniten aamu- ja iltahämärissä parin tunnin marginaalilla. Metsästyskausi päättyy hirven osalta vuodenvaihteessa ja peuran tammikuun lopussa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 20:51

liikkuvat.. pitää vaan olla varovainen ja toivoa ettei ne tuu tielle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.11.2009 - 11:22

Yleensä aamuyöstä mutta metsästysaikaan ovat liikkeessä koko ajan. Ja eivät juuri kerkeä autoja katsella kun hauleja ropisee niskaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.11.2009 - 19:06

Peurat ja hirvet ovat aktiivisimmillaan auringon laskun jälkeen. Niin ole kuullut väitettävän.
Täällä peuroja olen havainnut tien ylitys hommissa lähinnä aamuhämärissä.
Tähän vuoden aikaan ne raukat taitavat poukkoilla pyssymiehiä karkuun henkensä kaupalla mihin vuorokauden aikaan tahansa. Varovaisuutta ratin taakse vain:)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.11.2009 - 12:17

Molemmat liikkuvat päin sekä öin, mutta öisin ne ovat aktiivisempia ja liikkuvat enemmän. Aamulla hämärässä, kun ajan töihin, niin näen todella usein pellolla hirviä tai peuroja.