Mitä tarkoittaa myrkynvihreä? Onko jokin myrky vihreää?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.11.2009 - 17:42

Sana vihreä on johdettu sanasta viha. Vihreästä on taas johdettu kasvillisuutta kuvailevia adjektiiveja kuten vihanta, vehreä ja ehkä vehmas. Vihaista tai katkeraa on voitu kutsua vihreäksi, ja lopulta sanan on alettu käsittää vihaisen tai pahoinvoivan kuvaannollista väriä.

Myrkynvihreä (kirkkaan vihreä) väri tulee esimerkiksi absintiin koiruohosta joka on myrkyllinen ja aiheuttaa mm. hallusinaatioita ja pitkäaikaisessa käytössä mm. näköhäiriöitä, kouristuksia ja älykkyystason laskua

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.11.2009 - 15:54

Tuolla Turuus tietävät: tyl.utu.fi/main/?p=895

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 16:28

Myrkyn väri olikai ennen vihreä,siitä nimi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 21:01

Sellainen räikeän vihreä voimakas..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.11.2009 - 07:51

En tiedä alkuperää, mutta sen värinen ärsyttää eikä sen väriseen haluaisi edes koskea. Eikä asua. Joskus näkee näitä ns. myrkynvihreitä taloja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 08:35

Räikeän vihreä, sellainen sekoituksen värinen, on myrkynvihreätä. Joku myrkky on ilmeisesti aikoinaan ollut senväristä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 14:27

Minusta se on ruma tummanvihreä, ei ihan puhdas vihreä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.08.2023 - 12:34

"Myrkynvihreä" on aivan oikea vihreä pigmentti, ja se todellakin on myrkky. Kyseessä on kuparivetyarsenaatti (CuAs(O)2OH), jonka keksi kemisti Carl Scheele 1775. Nimi "kuparivetyarsenaatti" on juuri sellainen nimi, joka saa minut ottamaan jalat alleni - epäorgaaniset kupariyhdisteet ja kaikki arsenikkiyhdisteet ovat myrkkyjä. Se on smaragdin kaltainen kirkas, hieman siniseen, taittava vihreä sävy.

Pigmentti tunnetaan myös nimillä "keisarinvihreä" ja "pariisinvihreä", ja se oli hyvin suosittu maalien ja kankaiden värjäysaineiden pigmentti 1800-luvulla. Se kiellettiin lopulta, kun havaittiin, että arseeni haihtuu kosteuden vaikutuksesta ilmaan ja se aiheutti liikaa kuolemantapauksia.

Sen käyttö on kielletty nykyään väreissä, mutta sitä käytetään yhä rotanmyrkkynä.

Lähteet:
laafa.edu/tag/poisonous-pigments/