Havantoja luonnosta päivitys?

7.11.tullut lumi on pysynyt ja hiukan satanut lisääkin. 11 joutsenen aura lensi kohti etelää.Pulmusia rantakoivussa.Päästäinen vipelsi pitkin polkua.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.11.2009 - 14:23

jep ja toissayönä meidän pihan ympäri oli mennyt ilvesperhe.

Kysyjän kommentti

Profiilikuvassa joutsenet ovat jäällä.Lumi siis on häipynyt.Matkakuvissa on paremmat
joutsenen kuvat.Ihan kiva havainto ilveskissan jäljistä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.11.2009 - 12:43

Oravat valtasivat lintulaudan, sulassa sovussa kuitenkin lintujen kanssa, vuorotellen. Oravien turkki on jo puoliksi harmaantunut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 13:06

Mei mamman mielestä ne harmaaturkkiset oravat ovat naaraita. Katsokaahan vain minkä väriset niskasta poikasiaan kevätpuoleen piilosta toiseen kantelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 14:32

Luonnossa näkyy oravia, ja linnut pyrkivät ikkunanlaudalle. Näin myös yksinäisen citykanin....kaikkia ei ole vielä saatu petojen kitaan. Viikonloppuna varmaan taas näkyy maalla enemmän populaatiota, lintuja etenkin.
Ilvesperhe on aika mukava havainto, vaikka jälkinäkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 12.11.2009 - 15:02

Viime viikolla näin ensimmäisen auran taivaalla muuttopuuhissa, orava ja tintit ruokailevat pihakoivun oksilla. Ja nyt niitä peittää kaunis valkoinen lumipeite. N. 20 cm lunta tuli tiistaina ja seuraavana yönä. Pakkasta tällä hetkellä - 0.6.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 16:01

10.11 yöllä satanut ensilumi on pysynyt maassa ja puissa sekä pieni pakkanen tällä hetkellä. Talitiaiset kurkkivat joskus ikkunoista ja ilmeisesti oravat käyneet repimässä vuorivillaa jostakin, kai talon vintiltä. Tarvitsevat lisälämmikettä pesäänsä. Tiet ovat liukkaat sekä jalan alla, että autoillessa. Lumi jotenkin hioutunut sileäksi. Luonto on kaunis ja Vilma on nyt suorastaan riehaantunut lumesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 19:08

varikset jaksaa rähinöidä lähes joka aamu seudulle asettuneen kanahaukan kanssa, niin tänäkin aamuna

illan hämärtyessä naakka ja varisparvet vaeltavat sisämaahan päin yöpuulle (päivän hommat kaupungissa hoidettu)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 19:56

Tänäaamuna viimeöiset ilveksen jäljet puutarhalumella. Oli kiertänyt marjapuskan ympäri ja mennyt metsään. Tupsukorvia näyttäs siis olevan jonkin verran vielä hengissä. Ulkovarastossa kesäisin luuraavaa kissaa sensijaan ei ole enää näkyny. Se on pitäny siellä majaansa jo kolmena kesänä peräkkäin, kenen lienee, en tiedä. Viimetalvena majaili ullakolla orava mutta sitäkään ei nyt ole näkyny.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 21:45

Aamulla oli pimeää kun lähdin - kaupunkiin päästessäni meinasin kadulla lentää "persiilleni" jäätyneellä asfaltilla = maa jäässä = oli pakkasta.
Oli taas pimeää kun hamuilin kotiin illalla - tämä tämän päivän "luontoelämyksistä"...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.11.2009 - 14:32

Närhi roikkuu talipallossa, päivittäin.

Hirmu kiva lukea teidän muiden huomioita. :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.11.2009 - 13:50

Lumentulon myötä jänikset katosivat (ja siilit) joita oli melko paljon pihapiirissä. Kahden oravat kisailua on kiva seurata, ihan päivittäin pyörivät talon jommalla kummalla puolella ja joskus katollakin. Pesiä on sadan metrin alueella ainakin kolme ja kaikki saman kaverin. Yksi pesä on noin metrin kylpyhuoneen ikkunan yläpuolella olevassa köynnöksessä ja jos ikkunan sattuu avaamaan kun siellä on joku alkaa se oravien säksätys välittömästi.