Miksi 2001 ja uudemmista bensiinikäyttöisistä autoista pitää olla / ottaa katsastuksessa sekä pakokaasutesti, että obd-testi?

Ymmärtäisin, kun vanhemmista autoista riittää pakokaasutesti, niin miksei uudemmista riittäisi obd-testi. Obd-testi kun kertoo myös pakokaasupäästöt. Tuo on mielestäni pelkkää rahastusta.

Avainsanat: katsastus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2009 - 21:08

EU direktiivissään 2003/27/EY on asettanut päästörajat autoille joutokäynnillä ja korotetulla kierrosluvulla (vähintään 2000 rpm). EU-jäsenmaat voivat korvata joutokäyntimittauksen OBD-mittauksella, jos autossa sellainen on (ja niinhän niissä 2001 lähtien on ollut). Suomessa direktiivi on saatettu voimaan valtioneuvoston asetuksella.

OBD-mittauksessahan mitataan varsinaisesti moottorin vikakoodeja päästöjen lisäksi. Toki OBD-koodit voisi lukea pelkästään erikseen. Koko OBD-touhu on huvittavaa, kun se taitaa olla monen uudehkon ja periaatteessa viattoman auton yleisin hylkysyy ekassa katsastuksessa. Kuljettaja kun ei ole älynnyt ajaa autollaan eri ajotyyleillä ja -tavoilla.

Autoja kyllä syynätään tarkkaan, ihmisistä ei niin väliä. Autojen sijaan voisi miehet (ja miksei naisetkin) katsastuttaa kerran vuodessa: maksa-arvot, kolesterolit ja mahdolliset 'vikakoodit'.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.11.2009 - 20:19

Päästö mittaus on pakollinen vuonna 1978 ja sen jälkeen käytöönotetuilla bensiinikäyttöisille autoille.Näin lukee katsastusasemalta tulleessa kirjeessä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2009 - 20:21

Täältä:

fi.wikipedia.org/wiki/OBD-mittaus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 05:28

OBD Mittauksessa tutkitaan ajonaikana syntyneet vikatilanteet. (On-Board Diagnostics) eli sisäinen valvontajärjestelmä valvoo auton moottorinohjausyksikön komentoja ja vastauksia.

Näkevät miilaiset "tohelot" ovat autolla ajaneet ja onko huollot lyöty laimin??!!

Auttaiskoon tuo jos adapterilla ja omalla mikrolla nollais ennen katastusta memoryn?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.11.2009 - 08:26

on rahastusta.
Jarrut ym valot ja muut toimintaan liittyvät ovat tärkeimmät.