Mikä hässäkkä siitä syntyisi jos vielä jouduttaisi ruokakortit ottaa käyttöön? Ei Suomen päättäjät osaa edes päättää.

Muistaakseni ei tällaista hässäkkää ollut kun "sokeripaloja" jaettiin polioepidemiapelon vuoksi.

Lisätty: 11.11.2009 - 10:47

Ruokakortti oli käytössä sota-aikana ja vähän sen jälkeen ja oli kovat ohjeet kuinka paljon kukin sai esim rasvaa, kahvia yms Raskaana olevart saivat enemmän ruokaa. Suomalaiset jaettiin kuten nyt rokotusasiassa.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.11.2009 - 13:34

Ostoskortteja tarvittiin silloin ennen myös muuhun kuin ruokaan, esim. vaatekortti. Ja jos aioit ostaa polkupyörääsi uuden renkaan, jouduit hakemaan ostoluvan kansanhuoltolautakunnalta.
Kahvi oli säännösteltyä vielä 50-luvun alussa. Ostoskortista leikattiin kaupassa kuponkeja irti aina kun ostit kahvipaketin

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.11.2009 - 22:05

Mitähän ruokakortteja sammakko tarkoittaa, en ole kuullut asiasta, laita jokin linkki
josta voin asioita enemmän tarkastella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2009 - 22:39

Tai setelien puolittaminen. Ei ollut vastaus mutta jatkoa kysymykseen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2009 - 09:08

Sodan perastä oli kaikki kortilla. Helsingin suurtorin laidalla oli pitkä jono ukkoja. Mummo kyselemään mitä te jonotatte? Saa ylimääräisen sokerikilon tule jonoon vaan.
Aikanaan mummokin pääsi sisään ja valkotakkinen mies alkoi nuhdella miten tekin vanha ihminen.
Mummo olen makian perään ja "on mukava kaffeen kera imeä"!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2009 - 09:42

Se olisi ihan kamalaa,jos ruokakortit tulisivat takaisin.Ruokaa kyllä riittää,mutta kaikilla ei ole rahaa sitä ostaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2009 - 13:35

Kuka niin sanoo että säännöstely olisi tulossa? Ei tule. Ja jos ruokaa ei ole riittävästi, moni on kyllä niin ylipainoinen että pakollinen nälkäkuuri ei olisi pahitteeksi.
Minulla on jäljellä noita ruokakortteja, säilytän ne muistona menneistä ajoista. Itse en ole toki niitä käyttänyt mutta vanhempieni aikaan ovat olleet käytössä.

Lisätty: 11.11.2009 - 13:36

Osaisko sammakko itse päättää aina kaikki asiat just prikulleen jos olisi "voima ja valta" siihen? Luulenpa että ei.