Onkoo päätös asutokohtaisesta mediamaksusta jo tehty.Milloin astuu voimaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 21:58

Ei ole maksulakia vielä vahvistettu, senhän eduskunta päättää mutta se on
keskeneräinen. Aikomus olisi ylellä laki olisi vuonna 2012 voimassa, kukaan ei
vielä siitä tarkalleen tiedä. Se on niin kiperä uudistus että he salassa sitä
suunnittelevat. Laki on tullessaan semmoinen että sitä on erittäin hankala
peruuttaa se mediamaksu, monethan ovat nyt jo peruneet TV-lupansa ennakkoon
juuri tuota uudistusta vastaan joka on epäreilu kansalaisia kohtaan.

Kysyjän kommentti

Juu epäreilua on!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 22:19

päätöstä ei ole vielä tehty, suunnitelmien mukaan se astuisi voimaan 2012 alusta, mutta kovan kalabaliikin ja mahdollisten tulevien EU-päätösten vuoksi, ajankohta voi muuttua samoin kuin mediamaksun sisältö siitä mistä nyt on julkisuudessa puhuttu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2009 - 12:23

Ei ole tehty.
Kansanedustaja Mika Lintilän johtama työryhmä jätti loppuraporttinsa huhtikuussa 2009 viestintäministeri Lindenille. Raportissa ehdotetaan, että tv-maksu korvataan ns. mediamaksulla, jota perittäisiin asuntokunnilta ja yrityksiltä (jotka ylittävät tietyn liikevaihtorajan, 400000€). Asuntokunnalla tarkoitetaan henkilöitä, jotka asuvat vakituisesti samassa asunnossa tai osoitteessa. (Tarkoitus ei ole asettaa mediamaksua kakkosasunnoille tai halkoliitereille jne.). Mediamaksun alkamisajankohdaksi ehdotettiin vuoden 2011 alkua. Sittemmin, lokakuussa 2009 hallituspuolueet sopivat periaatteista, joilla yleisradion rahoituksen tarvitsemia lainsäädäntömuutoksia aletaan valmistella. Mediamaksun käyttöönoton uudeksi tavoiteajankohdaksi asetettiin vuoden 2012 alku.
Tämä on kuitenkin niin mediaseksikäs ja tunteita herättävä aihe, että lopputulosta on vaikea ennustaa.