akvaario

mistä maht6aa johtua että akvaarion vesi samenee kivet pesty ja kaikki muukin mutta monneilla on selkä auki ja jotain karvaa selässä epiällään sientä mutta voisiko se johtua menneista vastaa muutakin kuin monnia koskeva kysymys

Avainsanat: akvaariio

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.11.2009 - 17:27

Akvaariosi vesi samenee siksi että olet pessyt altaasi liian hyvin. Jos peset kivet, hiekat, suodatinmateriaalin yms. tapat arvokkaan typpibakteeriston joka ylläpitää akvaarion ekosysteemiä.

2/3 vedenvaihto, ruokinta nollaan ja sitten seurataan. Hakisin myös jotain ns. bakteeristarttausainetta alan liikeestä, jotta tasapaino saadaan palautettua.

Ikinä, ikinä akvaariota ei saa pestä kokonaan. Uuden altaa pitää antaa "kypsyä" jotta sinne voi kaloja viedä. Jos steriiliin altaaseen viedään jätteentuottajia (l. kaloja) liian aikaisin, on tiedossa monet ongelmat.

Osittainen, tarpeeksi usein tehtävä vedenvaihto, pohjan imurointi lapolla, oikeanlainen kalasto ja sen oikeanlainen ruokinta sekä hoito ovat akvaarionhoidon tärkeimmät asiat. Sairaudet ja veden samentumiset harvoin tulevat itsestään, suurimmaksi osaksi näihin syy on altaan ja kalojen vääränlaisessa/riittämättömässä hoidossa.

Ja mistäköhän monnista edellinen kirjoittaja puhuun? Aika "monni" on "musta" ja lajeja on satoja jossei tuhansia.

Tsemppiä aloittelijalle. Voisit vielä kertoa ataastasi sen koon, iän, kalaston ja hoitorutiinit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 21:14

Onkohan veden annettu seistä muutama päivä ennen kalojen kotiuttamista?Ruokinta?Muutama päivä ilman ruokintaa on paljon parempi kuin yliruokinta.Ei ne nälkään kuole!Harmaa home iskee huonokuntoisiin tai stressaantuneisiin kaloihin.Merisuolaa voi lisätä hiukan veteen ja se joskus auttaa.Jos kalat ei paljon maksanut voisit päästää ne "Ahdin taivaaseen" ja aloittaa uudestaan.Aloittelijan kannattaa hankkia edullisia ja VAHVOJA keltabarbeja,seeprakaloja tms.Kun hometauti on iskenyt on aika vaikea pitää kaloja elossa.Myynnissä on kyllä suht kalliita lääkkeitä,mutta se on loputon kierre.40v olen akvaariota pitänyt.Alkuun"hoidin"akvaariota ja vaihdoin vesiä ym.ja kaloja kuoli jatkuvasti.Vuosiin en ole nyt hoitanut ja kalat&kasvit voi tosi hyvin.Muistathan säännön,että mitä isompi akvaario sen helpompi se on!80-100 litraa vähintäin pitäisi olla.TSEMPPIÄ!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 21:24

Jaahas - ennen tehtiin sellaisia testejä joita sai akvaariokaupasta: tutkitiin muistaakseni että onko nitriittiä ja tsekattiin akvaarion PH arvot.

Jos et pääse kalakauppaan neuvoa kysymään asiantuntijalta ottaisin sinuna nyt kiireesti vettä pois reippaasti 2/3 osaa (tietysti riippuu akvaariosi koosta) uusi vesi (kylmä ei lämmintä) lämpenemään puhtaaseen ämpäriin ja pikkuhiljaa lisäisin uutta vettä (mutta todella hiljakseen - vähän huomenna ja ylihuomenna)
Onko vesijohtovetesi ok? Entäpä onko sinulla akvaariossasi joitakin ylimääräisiä "härpäkkeitä" lue: leluja kalojen viihdykkeenä (simpukoita- muovisia leluja tms)? jos on niin ylimääräiset tavarat heti pois. Entä kasvit? Onko ne kunnossa? Kivet? eihän ole kalkkisia?

Joskus toki "liian puhdas" vesi voi olla ongelma - etenkin uuden akvaarion kanssa aloittelevat harrastajat hosuu (tähän syyllistyin aikanaan itsekin) ja laittaa kalat liian pian akvaarioon (liian uuteen veteen) Sinne pitäisi saada ensin ns. terve bakteerikanta jonka saa aikaiseksi mm. sisustamalla akvaarion akvaarioon tarkoitetuilla kasveilla (hiekat + kivet totta kai) ... Toivottavasti saat apua ja helpotusta ongelmaasi! Monneista sen verran: jos ne on niitä mustia monneja niin silloin ongelmana on se että ne eivät yksinkertaisesti sovellu makeanveden akvaarioon, siellä pitäisi olla suolaa - jota kuitenkaan suosittele laittamaan! Jos ne on uusia tuontikaloja niin ne eivät välttämättä menesty makeassa akvaariossa - tästäkin on "oppirahat maksettu" aikanaan...
En ole mikään "besserwisser" akvaarioasioissa eikä meillä edes ole nytkyään kaloja mutta joskus tuli vuosia harrastettua asiaa...