Muistaako joku vielä aikaa ennen soft Emboa , mitä käytettiin pyyhkimiseen, minä muistan sanomalehden ja silkkipaperin ?

meillä oli ulkohuusi ja äitini aina paperit meille pehmitti, ja käsienpesu vettä kantoi , vuotta en muista, mutta isäni toi sekunda pehmeää paperia Mäntän paperitehtaalta,jossa viikot työskenteli, äiti leikkasi isosta rullasta niitä paloja , ja aina keittiöstä niitä paloja otettiin ei voinut huussiin niitä viedä , naapuri olisi ne ottanut. Tämä oli minun tutustuminen huussi kulttuuriin , wc oli ollut käytössä jo pitkään , paperi olisi tukkeuttanut putket , mitä silloin käytettiin pyyhkimiseen muuta kuin tikkua?

Avainsanat: wc-paperi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 10:00

Ulkohuusi se oli meilläkin ja siellä sitä kamalaa silkkipaperia.Nykyisin käytämme Lambia.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 09.11.2009 - 05:51

Huomenta.Muistan vain tavallisen wc-paperin

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 07:59

Olen minäkin huussissa käynyt, mutta oli silloin wc- paperia

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 08:18

Itse olen aina käyttänyt WC-paperia, mutta joskus aikoinaan on rahkasammaltakin siihen käytetty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 09:43

kyllä muistan ulko veskin ja sanomalehdet pyykimiseen.joskus oli ikävää talvi pakkasella juosta pihan poikki veskiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 11:04

Luetuilla Savon Sanomilla meillä pyyhittiin ulkohuussissa. Joskus tosin täytyi jäädä reiälle pidemmäksi aikaa lukemaan juttu tarkemmin. Tornit ajettiin talvella reellä pellolle paska-aumaan pellonvoimaksi.

Miksette puhu mitään Serlasta, silläkin pyyhki hyvin vielä 70-luvulla!

Ne Embot ja Lambit on niitä Metsä-Tissuen tuotteita Mäntästä nekin tulee.

Jokohan kaikki kiinalaiset on opettu pyyhkimään paränsä paperilla, kyllä loppuu metsät sitten maailmasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 11:21

Hyvin pyyhkii kuitenkin nykyisin. Kauan aikaa sitten silloin ihan ennen vanhaan olen kuullut tikuilla pyyhittävän, huh, huh.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 09.11.2009 - 13:41

Sellainen suorakaiteen muotoinen irtopaperipakkaus oli meidän kaupunkiasunnon vessassa. Toinen puoli paperista oli kiiltäväpintaista ja toinen mattapintaista. Sitä sai pitkään rutata että sai sen pehmeäksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 15:00

'silkkipaperi'-arkkeja ja sanomalehteä, saaressa olessa saatoi paperit loppua kesken silloin jäi pyyhkimättä, senkun marssi mereen pesulle

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 09.11.2009 - 22:54

Sanomalehti kainalossa ulkohuussiin milloin juostiin milloin verkkaisesti asteltiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.11.2009 - 23:32

Muistan kullä sen paperinipun jossa toinen puoli oli kiiltävä(miksi)ja toinen matta.No eihän siihen oikein mitään tarttunut kun oli niin kovaa.Maaseudulla oli yleensä se sanomalehti käytössä ja jota useampireikäinen puucee jossa yksi pienempi lapsille.Eipä tarvinut jonotta ku joukolla huussiin aamulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2009 - 19:00

Silkkipaperista luulisi menevän sormien läpi...
Mummon ulkohuussissa oli joskus lehtiä, mutta muualla en ole vastaavaa nautintoa kokenut. Latviassa sai kolikolla toiletin hoitajalta santapaperia, se oli vielä kovempaa kuin kodin kuvalehti.