Mitä tehdä irtokoirille? Miten voi ottaa koiran turvallisesti kiinni?

Muutin ja pihapiiriin tulee välillä vieraita koiria. Yksi koirista on aggressiivinen ja käynyt kiinni vuokraemännän kytkettynä olevaan koiraan. Vuokraemäntäni pelkää sitä koiraa. Kävin poliisiasemalla ja he sanoivat, että ota koira kiinni ja soita löytöeläinkotiin, jotta tulevat hakemaan sen pois.

Miten saan sen kiinni ilman, että se puree?

Lisätty: 08.11.2009 - 22:11

Itsekin ihmettelen poliisin ohjeistusta. Vaikutti vähän siltä kuin olisi pitänyt pelleilynä koko asiaa.

Avainsanat: poliisi irti koira

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.11.2009 - 15:21

yritä ensin saada se kiinni maanittelevan lempeästi.

toinen konsti on "ansa". eli huijata koira johonkin tilaan josta se ei pääse pakenemaan/ulos.

jos koira osittautuu liian aggressiiviseksi omatoimiseen kiinniottoon ja on aivan liian ennalta arvaamaton olisi parasta pyytää joku toinen taho ottamaan se kiinni.

Kysyjän kommentti

Kiitos hyvästä vastauksesta, joka on toteutettavissa käytännössäkin. :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.11.2009 - 13:49

Irtokoiran saa helposti kiinni, kun puhelee sille rauhallisella äänellä. Makupala on hyvä konsti.Jos koiralla on kaulapanta, niin se on vaan lähtenyt karkuteille.Se antaa koskea, jos ei hössötä. Sitten vaan lieka kiinni. Kannattaa ehdottomasti viedä koira eläinsuojelutaloon. Omistaja voi sieltä sitten kysellä ja hakea omansa pois, maksettuaan .Meidän pihalle ilmestyi joki aika sitten kaksi irtokoiraa.Ilmoitin ensin poliisille, että ne on otettu talteen. Syötin, juotin ja annoin niiden levätä meidän lämpimässä autotallissa. Illalla veimme ne sitten eläinhotellitaloon. Olivat vaeltaneet kuulemma noin 70 km.Soitin heti paikallisradioon, jossa niiden löytymisestä ilmoitetttiin monta kertaa lähetyksien lomassa.Rauhallisuus ennen kaikkea sekä järki käteen.

Lisätty: 08.11.2009 - 13:52

niin, te saatte siitä rahallisen korvauksen.Tällainen on yleensä tapana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.11.2009 - 16:20

Kumma systeemi siellä päin. Täällä poliisit noutavat irtokoirat ja toimittavat löytöeläinpaikkoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.11.2009 - 18:17

minä en nyt vihaisia irtokoiria kovastikaan rupeaisi ottamaan kiinni, jos vaikuttaa uhkaavalta niin kyllä se on virkavallan homma hoitaa asia kuntoon (niinkuin parhaaksi katsovat)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.11.2009 - 00:35

Aikoinaan oli rankkuri, joka otti irtokoiria kiinni. Nykyään kun niitä ei ole, irtokoiran voi napata kiinni kuka hyvänsä ja soittaa poliisille/löytöeläintaloon, josta he käyvät hakemassa koiran talteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.11.2009 - 18:31

No irtokoiraa ei todellakaan saa helposti kiinni, varsinkin se on jo hieman villiintynyt.
Vähän unilääkettä makkaraan ja koira eläinsuojeluviranomaisille.
Kysy tuolta SEY:stä (Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry) ohjeita, jospa he osaisivan antaa hieman järkevämpiä neuvoja.
www.sey.fi/