Mulla on alkanut kuukautiset jo mutta en tiedä miten niitä hoidetaan,miten sidettä käytetään,ja tampooneja jne. voisitteko auttaa?

En tiijä??
Oon 150 cm pitkä..

Avainsanat: kuukautiset menkat mensut verta alapuolesta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.07.2008 - 15:49

Tamponipakkauksissa on ohjeet, mutta nuorille ainakin ennen on suositeltu siteitä (niissäkin ohjeet pakkauksissa). Lisätietoja asiasta saat varmasti oman paikkakuntasi terveysaseman
terveydenhoitajalta, eikä maksa mitään, joko puhelimitse tai käymällä terveydenhoitajan vastaanotolla puhumasta näistä asioista.

Lisätty: 22.07.2008 - 17:20

Sulle yst. tiedoksi, että oman kysymyksensä lisätieto-kohtaan voi lisätä selvitystä/tietoa eikä esim. vastata omaan kysymykseensä-kohdassa antaa lisäselvitystä ko. kysymykseensä.

Lisätty: 22.07.2008 - 17:22

P.s. kuinkahan vanha mahdat olla? hyvä anonyymi.

Lisätty: 22.07.2008 - 20:46

"missä on lisätietojakohta" -kysymykseesi:Samaan kohtaan voit laittaa ja osasit jo kysyessä laittaa: "En tiijä?? Oon 150 cm pitkä.., et silleen

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vieras
Vastattu: 22.07.2008 - 16:00

Joo, muttakun mä en uskalla puhua siitä kellekkään. (vaikka tiedänkin ettei terveydenhoitaja kerro kenellekkään,niin en uskalla siltikään kysyä)

T.se sama kysyjä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.07.2008 - 18:49

Jos uskallat olla netissä, niin sanahaulla saat kyllä ohjeita riittävästi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 22.07.2008 - 19:53

Onko noloa kun olen 11.w ??????
Ja missä se "lisätieto" kohta sijaitsee??

  Ilmoita asiaton vastaus
uma
Vastattu: 22.07.2008 - 20:08

voi hyvä lapsukainen. Jos nyt todellakin olet aidosti 11v ja tietämätön, niin eikö sinun pitäisi puhua tästä asiasta äitisi kanssa. Tai jonkun ystävättäresi tai jonkun vanhemman naisen kanssa, jos et halua äitisi kanssa puhua. Mielestäni jokaisen äidin kuuluu näissä asioissa neuvoa lastaan. ja kuules, näissä asioissa ei ole mitään häpeiltävää, kuuluu naisena olemiseen ja luonnollisiin asioihin. Jos olet niin arka ettet halua puhua kenellekkään, mene vaikka kotikuntasi kirjastoon ja etsi asiaan liittyvää kirjallisuutta. Ihmettelen kyllä jos ei koulussa esim terveystiedon tunnilla viellä puhuta näistä asioista. Mutta rohkeesti vaan kysymään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2008 - 01:39

Sitä ei moni sellainen jonka vanhemmat on neuvonut tälläisissä asioissa ymmärrä, että joidenkin vanhemmat ei ota todellakaan tälläisiä asioita puheeksi.
Itsekkin olen joutunut opettelemaan kaiken itse ja juuri viime hetkellä (miten kondomi asetetaan jne).

Suosittelen, että kerrot vanhemmillesi sinun tilanteesi:"Mulla on alkanut kuukautiset".
Tai jos tämäkään ei käy niin puhu kouluterveydenhoitajalle!
Kouluterveydenhoitajalla on vaitiolovelvollisuus joka oikeuttaa häntä pysymään hiljaa vaikka sanoisit hänelle suunittelevasi joukkoitsemurhaa. :)

Oletan, että myöskään tampooneja uskalla mennä ostamaan.
Toinen vaihtoehto on, että otat äidiltäsi tampooneja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.07.2008 - 14:49

Kannattaisko näistäkin asioista jutella äidin kanssa?? Niin meillä ainakin tehtiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.07.2008 - 15:23

Varmaan itsekkin äitinä haluaisit tietää mitä lapsellesi kuuluu. ;)

Suosittelen, että kerrot vain rohkeasti äidillesi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.07.2008 - 10:29

Onko sinut kasvatettu tynnyrissä?Juttele äidillesi tai koulun terveydenhoitajalle.Tämä ei ole oikea paikka tiedon hakuun.