Ovatko kalat vaihtolämpöisä?

Ikkuna unohtui auki ja vesi+15 vaikka yleewä +25.Pusukala uiskanteli kohmeisen oloisena

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.11.2009 - 17:14

Vaihtolämpöisiä ovat kaikki muut eläimet paitsi linnut ja nisäkkäät, jotka ovat tasalämpöisiä

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 05.11.2009 - 13:27

Usein sanotaan että tieteellisen käsitteen tulee olla hedelmällinen. Rudolf Carnap selventää tätä esimerkillä kalan käsitteestä. Epämääräisen kalan käsitteen piiriin kuuluivat ylipäänsä vedessä elävät eläimet kuten turskat, valaat ja hylkeet; sitten eläintieteilijät loivat ahtaamman kalan käsitteen, jota voitaisiin erotuksen vuoksi sanoa myös pisciksen käsitteeksi, jonka ulkopuolelle jäivät esim. valaskalat. Peruste oli seuraava:

»Eläintieteilijät huomasivat, että kalan käsitteen piiriin kuuluvilla eläimillä, ts vedessä elävillä, ei ole läheskään yhtä paljon yhteisiä ominaisuuksia kuin niillä eläimillä, jotka elävät vedessä, ovat vaihtolämpöisiä selkärankaisia ja joilla on kidukset läpi elämänsä. Näiden jälkimmäisten ominaisuuksien avulla määritelty pisciksen käsite tekee mahdolliseksi yleisemmät väitteet kuin mikään käsite, joka on lähempänä kalan käsitettä. Tämä tekee pisciksen käsitteestä hedelmällisemmän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 13:28

Kalat ovat vaihtolämpöisiä, mutta siitä vedetty johtopäätöstä, ...

puutarha.net/index.asp?s=/ke...p?id=12525

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 14:17

Minulla kalat vaihtavat lämpöä paistinpannulla tai savustuspöntössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 14:20

on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 05.11.2009 - 14:40

Ainakin ne ruskistuu kun ne laittaa savustusastiaan ja ovat todella kuuman oloisia kun ottaa sieltä pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 19:24

pakko niiden olla ,
muuten niille kävisi talvella aika köpelösti näissä meidän vesissä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.11.2009 - 20:02

Hyvä "Vähäviisas" !! Noinhan se pitää olla - eri asia miten nämä eksoottiset kalat selviävät lämpötilavaihteluista - harvallapa sitä kotoinen särki tms. kotiakvaariossa polskuttaa menemään:)